Senast vi besökte Harrel var för nästan exakt två år sedan. Mycket har hänt sen sist – men vissa saker har inte förändrats så mycket.
– Vi har det fortfarande rätt så stökigt här. Folk tror att det är glamoröst att jobba med fin rom..., säger Heidi Johansson, ena partnern i företaget, medan hon tittar ut över lokalen i Strömsfors.
– Vi kan knappast erbjuda guidade turer eller besök i en fin presentbutik, säger Andreas Pihl, andra partnern i företaget, och ler.
Och än kan de inte leva helt på sin alkoholtillverkning. De får kombinera firman med sina ordinarie jobb. Vilket gör att de ibland jobbar tolv timmar om dagen.
Låt oss nu prata om det som har hänt. I februari 2021 hade Heidi och Andreas släppt fem olika romsorter, det vill säga lagrad importerad rom från främst Karibien och Sydamerika. Nu är man uppe i tio olika sorter – och framför allt – paret har tagit fram en rom som legat på svenska ekfat direkt från rådestillat.
– Som vi förstår det är det här den första svenska lagrade rommen som blir tillgänglig för alla. Det och att den är lagrad på svenska ekfat gör den unik i världen, säger Andreas.
I mars släpps Nova och Prolog.
– Det man kan tänka på är att det är en ung rom, den har bara lagrats i två år. Det gör att den spretar lite, den är kanske inte lika rund i smaken som rom som lagrats längre, säger Heidi.
– De svenska ekfaten gör den speciell. Ska man göra en svensk rom måste den sticka ut lite från alla andra sorter. Varför göra något som redan finns?, säger Andreas.
Till skillnad från de tidigare flaskorna bär de här inga namn med Norrköpingsanknytning.
– Vi tror det blir lättare att marknadsföra de här produkterna i hela Sverige och eventuellt utomlands så här. Men vi vill gärna påminna om varifrån vi kommer, det är därför vi till exempel har en knölsvan på våra etiketter. Även om några tycker det mer ser ut som Liverpools klubbmärke, säger Heidi.
– Det har definitivt inget med Liverpool att göra, säger Tottenhamsupportern Andreas vänligt men bestämt.
Utöver den svenska rommen lanserade företagarna nyligen sin dry gin med smak av enbär, björnbär, svarta vinbär, bitter apelsin och blåklint.
– Det känns bra att kunna utveckla vår portfolio, det gör oss mindre sårbara, säger Heidi.
Att de nu kan börja producera sin egen rom och gin kan de tacka Ellen för. Ellen är den nya destillationspannan som köptes in förra året.
– Ellen kostade 750 000 kronor. Det är en stor investering som gör att våra siffror inte ser så roliga ut just nu. Men med Ellen styr vi vår produktion själva, vi är inte beroende av andra. Vi får bättre kontroll och planering, säger Andreas.
Innebär det här att ni kommer överge rommen med Norrköpingsnamn?
– Nej. Vi kommer fortsätta med importerad rom. Nästa släpp blir nog i maj. Rommen från Jamaica är klar att buteljera, men vi måste hitta ett namn och ny etikett med ett Norrköpingsmotiv först. Vi funderar faktiskt på att anordna en tävling i sociala medier där folk får skicka in sina namnförslag, säger Heidi.
När tror ni företaget kan stå på egna ben?
– Vi börjar bli igenkända på mässor och så. Jag hoppas vi kan leva på det här inom ett par år, säger Heidi Johansson.
– Även om jag tycker det går för långsamt så kommer vi närmare målet, säger Andreas Pihl.