Norrköpings flygplats bär inte sina kostnader. Den är beroende av kommunala bidrag för att få sin verksamhet att gå runt. Men frågan är inte längre om man ska lägga ner flygplatsen, utan hur man kan utveckla verksamheten för att nå större lönsamhet. Under fjärde kvartalet 2022 ska det kommunala bolaget Norrköping Airport AB rapportera till moderbolaget Rådhus AB vad man ser för utveckling framåt.
– Vi tänker inte vänta till fjärde kvartalet. Nu är det slutmötat, det är utveckling och intäkter som gäller. I stället för att vänta till slutet av nästa år kommer vi att rapportera löpande till kommundirektören. Det kommer att hända massor hela tiden, säger Meta Ryderstedt (M), vice ordförande i Norrköping Airport AB.
Flygplatsens styrelse och ledning har, enligt Meta Ryderstedt, både kunskapen och kontakterna för att kunna utveckla flygplatsen och andra flygnära verksamheter. Bland annat vill man att Norrköpings flygplats ska bli ledande inom klimatomställningen.
– Vi har kompetens här i stan för att kunna bli en forskningshub. Vi har Transportstyrelsen, Luftfartsverket, universitetet, industrin och privata aktörer som har kapacitet tillsammans med Norrköpings Science Park. Det behövs en flygplats att utveckla det fossilfria flyget och drönarkoncepten ifrån.
Det kan låta som om elflyg ligger långt fram i tiden, men enligt Meta Ryderstedt är det närmare än man kan tro.
– Vi har kontakt med ett bolag som planerar att köra elflyg med 19 passargerare redan 2026 och använda vår flygplats som testbas. Jag vill inte säga vilket bolag det är, det är sekretess och i ett affärskritiskt läge. Men jag kan konstatera att elflyg är nära.
Flygbranschen siktar på att ha fossilfria inrikesflygningar till 2030 och fossilfritt utrikesflyg till 2045.
Är det genomförbart?
– Vi har nog inget alternativ om vi vill rädda planeten. Vi från Norrköping Airport ska göra allt vi kan för att påverka och vi tar gärna ledningen i klimatomställningen, säger Meta Ryderstedt.
Förutom elflyg talas det om drönare som framtidens transportsätt. På sikt planeras för att drönare ska kunna transportera både gods och människor. Under hösten 2022 kommer en lite större drönare att flyga mellan Linköping och Norrköping. Det är en del i ett europeiskt samarbete som ska visa upp samhällsnyttan med drönartjänster. Drönaren ska klara en last på tio kilo och kunna flyga minst 50 kilometer.
– Vinnova (Sveriges innovationsmyndighet, reds anmärkning) samarbetar med oss och många andra aktörer för att hitta en rikstäckande infrastruktur för drönare. Det är den snabba utvecklingen av e-handel som har drivit på den utvecklingen. Det är ingen sience fiction att få ett paket levererat med drönare, det är redan på gång, säger Meta Ryderstedt.
Norrköpings flygplats är beroende av kommunala bidrag för att gå runt ekonomiskt. De kommande åren får de höjt bidrag – från 23,8 miljoner till 28,5 miljoner kronor per år. Det är en kompensation för att samhällsbyggnadskontoret har höjt hyran med sex miljoner. Ett argument till att flygplatsen ska vara berättigad ett mångmiljonbidrag är att näringslivet efterfrågar en flygplats. Näringslivet vill snabbt kunna nå kunder i Europa. Men just nu körs inga reguljära flygningar från Norrköping.
– Det är jättesynd att bolaget som flög linjen till München gick i konkurs. Det var en väldigt bra linje som det var enkelt att ta sig vidare ifrån. Men vi jobbar för att få till en ny flyglinje till Europa och för samtal med en aktör just nu, säger Meta Ryderstedt.
Det stora intäktskällan för flygplatsen är charterflyget. Nyligen kom ett pressmeddelande om att charterflyget kommer att öka under 2022. Förutom Gran Canaria, Mallorca, Teneriffa, Kreta och Cypern kommer man även att kunna flyga till Alanya i Turkiet i vår och till Rhodos i sommar från Norrköpings flygplats.
Kommer flygplatsen att bli lönsam på sikt?
– Om man bara tänker att man ska få intäkter från start- och landningsbanan så går inte det. Då får vi öka så in i bängen med både charter och reguljärflyg. Men om man breddar flygplatsens verksamhet och tänker att man kan få intäkter även från andra källor tror jag, när vi har kommit längre fram i utvecklingen, att vi kommer att se större lönsamhet. Men jag törs inte säga om det blir break even, säger Meta Ryderstedt.