När kommunfullmäktige samlas den 31 maj ska man bland annat behandla ett nytt förslag gällande de elsparkcyklar som hyrs ut i Norrköping. Enligt en tjänsteskrivelse vill samhällsbyggnadskontoret att politikerna beslutar om att införa en särskild avgift avseende taxa för markupplåtelse.
Den avgift som föreslås är 2,50 kronor per elsparkcykel och påbörjat dygn.
– När det gäller markupplåtelse för elsparkcyklar är det lite trubbigt, det är inte jämförbart med andra typer av verksamheter. Det här gör att det ska bli enklare att räkna ut kostnaden, samt att vi kan bli tydligare mot företagen, säger Henrik Walgeborg, stadsjurist inom Norrköpings kommun.
På vilket sätt blir det enklare?
– När ett företag hör av sig och frågar om kostnaden för markupplåtelse kan de räkna ut att om de har 100 cyklar så blir kostnaden 250 kronor. Nu utgår beräkningarna från hur många kvadratmeter de tar upp.
Kommer det att bli dyrare för företagen?
– Det är i nuläget svårt att säga hur det blir exakt jämfört med den befintliga taxan avseende etableringar, säger Henrik Walgeborg.
För närvarande finns det två företag som nyttjar kommunens mark för uthyrning av elsparkcyklar. Men då fler företag visat intresse för att etablera sig här i Norrköping vill kommunen kunna ge klara besked till företagen gällande markupplåtelsekostnaderna.
Samhällsbyggnadskontoret vill även höja den administrativa avgiften för handläggningen gällande markupplåtelse. Förslaget är att höja avgiften från 400 kronor till 900 kronor.
Men när ärendet var uppe för beslut i kommunstyrelsen den 3 maj reserverade sig Sophia Jarl (M), Fredrik Björkman (M), Christer Frey (M), Darko Mamkovic och Matthias Olofsson mot beslutet. Moderaterna yrkar att ärendet återremitteras, då det anses vara för outrett.
– Vi anser att underlaget är undermåligt. Vi politiker kan inte fatta ett seriöst beslut som kan drabba näringslivet innan kontoret redovisat vilka kostnader som är förknippade med elsparkcyklar på allmän platsmark. Vilka utgifter finns det exempelvis för att frakta bort cyklarnas? säger oppositionsrådet Sophia Jarl.
Utöver de oredovisade kostnaderna menar Sophia Jarl att det är för mycket som är otydligt gällande övrig mark.
– De här elsparkcyklarna står ju inte bara på kommunal mark, utan även hos exempelvis vägföreningar och privat mark. Vad gäller då?