Den 4 maj öppnade Foodora market på Lindövägen i Norrköping. Butiken är en av åtta onlinebutiker som Foodora driver i Sverige. Foodora som annars mest förknippas med leveranser från olika restauranger.
Men företaget har således valt att ta ett steg vidare med fokus även på dagligvaror. Affärsidén beskrivs som en "hybrid mellan en fysisk butik och en digital butik". Man erbjuder ungefär samma varor som finns i vanliga livsmedelsbutiker, men här tas bara onlinebeställningar upp. Och löftet är att kunden har sina varor inom 30 minuter.
Varför satsar ni på den här typen av verksamhet?
– Vi ser en tydlig trend i att den digitala handeln ökar men också efterfrågan av bekvämlighet och snabbhet, där ser vi en möjlighet att erbjuda det till våra kunder. Mottagandet hittills har varit över all förväntan, säger Sofia Gunnmo, q-handelschef, där q står för quick.
Är inte marknaden mättad? Många livsmedelsbutiker har ju hemleverans.
– Många erbjuder hemleverans men vårt komplement till detta är att vi erbjuder hemleverans på under 30 minuter. Står du hemma och lagar mat och upptäcker att kycklingen inte räcker, kan du genom vår tjänst få hemleverans av just det du saknar under 30 min,
Hur många arbetstillfällen har satsningen i Norrköping gett?
– I dagsläget har vi anställt 20 personer till Foodora market, men vi ser vi att vi kommer anställa flera allt eftersom. Totalt har vi 90 anställda i Norrköping.