Efter avslöjandet: Det som hänt skadar Norrköping

Reaktionerna är många efter NT:s avslöjande i veckan om att kommundirektören Anna Selander gav uppdrag till sin tidigare arbetsgivare – en konsultfirma – som också saltade fakturorna. Oppositionsrådet Olle Vikmång (S) anser att det som hänt skadar Norrköpings kommun.

Kommundirektören Anna Selander anlitade sin tidigare arbetsgivare när hon ville ha hjälp med att ta fram kommunens nya organisation.

Kommundirektören Anna Selander anlitade sin tidigare arbetsgivare när hon ville ha hjälp med att ta fram kommunens nya organisation.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2023-09-07 20:00

– Det påverkar förtroendet hos allmänheten som har högt ställda krav på att vi ska sköta oss. Men det påverkar också förtroendet hos näringslivet kopplat till hur vi hanterar upphandlingsfrågor, det är viktigt att alla företag får samma möjlighet att konkurrera om de kommunala uppdragen, säger Olle Vikmång.

undefined
Oppositionsrådet Olle Vikmång (S) efterlyser en intern granskning.

I kommentarsfälten på NT:s sajt och i sociala medier finns efter publiceringen till exempel kommentarer som: ”Här luktar det vänskapskorruption lång väg”, ”Att Anna Selander skyller på sina medarbetare är bara för dåligt” och ”Nästan 700 000 kronor för två konsulter i några månader där det inte ens har jämförts kostnader mellan olika bolag, samtidigt som det är kraftiga nedskärningar i verksamheten".

Nu kräver Olle Vikmång att kommunen synar sin egen verksamhet.

– Det är viktigt att vi själva granskar vad som hänt – det som NT nu uppmärksammar oss på – och ser vilka slutsatser vi kan dra.

Han listar några frågeställningar:

– Har vi förhållit oss till lagar och regler och våra interna regler kopplat till upphandling? Om vi har brustit i fakturahanteringen – varför kunde det ske? Föranleder det några justeringar?

Vems uppgift är det att göra en genomsyn?

– Det är upp till kommunstyrelsens ordförande (Sophia Jarl) att ta ett initiativ. Det har jag framfört. För trovärdighetens skull är det viktigt att gå till botten med vad som hänt, säger han.

Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet, skriver på sin Facebooksida att ”det måste tydligt redovisas vad som hänt i denna upphandling, var attesteringen brustit och eventuella personliga relationer. Inget mer ska komma fram i efterhand via media.”

undefined
Sophia Jarl (M), kommunstyrelsens ordförande, säger att kommundirektören inte gjort några fel.

Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) tycker att rutinerna fungerar.

– Vi har rutiner och vi gör också nedslag och tar stickprov. Vi har gjort en uppföljning och konstaterat att de (konsultfirman) behöver göra en kreditering till kommunen (betala tillbaka, reds:anm). Det gjorde vi direkt när ni påpekade det här, säger hon.

Sophia Jarl säger också att Anna Selander inte gjort några fel i samband med upphandlingen av konsulttjänster från Agima Management AB.

– Det var viktigt att de kom i gång med arbetet och därför nyttjade hon möjligheten som finns i de här riktlinjerna för direktupphandling och som alla politiska partier står bakom, så hon har inte frångått några riktlinjer.

Det var när arbetet med att ta fram en ny kommunorganisation som Anna Selander anlitade Agima, ett konsultföretag som hon själv arbetat för tidigare. En direktupphandling gjordes utan att fler företag tillfrågades.

undefined
Kommundirektören Anna Selander anlitade sin tidigare arbetsgivare när hon ville ha hjälp med att ta fram kommunens nya organisation.

Anna Selander säger i intervjun med NT att hon kontaktade firman, kom överens om pris och vad hon behövde hjälp med. Men någon ytterligare skriftlig dokumentation eller beställning om vad uppdraget gick ut på finns inte.

Enligt Björn Andrén, upphandlings-och inköpschef i kommunen, finns krav på att skriva avtal om köp överstiger 100 000 kronor, men det finns inga generella krav på att en skriftlig beställning ska finnas.  

Olle Vikmång reagerar på att det inte finns någon skriftlig beställning och specifikation över konsultfirmans uppdrag, för att man i efterhand ska kunna utvärdera deras arbete.

– Min bild är att det vanliga är att man bör komma överens skriftligen. Jag tycker att det här låter lite märkligt, säger han.

Avtalet med Agima

I avtalet med konsultfirman beskriver kommunen med ett par meningar vad Agima ska leverera för maximalt 699 999 kronor: 

"Uppdraget består i att lämna konsultstöd i samband med en organisationsförändring "Nytt kontor". Konsult ska i första hand utveckla förslag till organisation för Nytt kontor, samt hantera frågor kopplade till detta som överenskoms löpande med Beställaren". 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!