I en datasal på Campusbiblioteket sitter en klass gymnasister. De är från Hagagymnasiet, läser samhällsprogrammet och går i trean. De lyssnar på bibliotekarien Jenny Aspling Rydberg som berättar för dem vad man läser och hur man läser som student. Hon visar en tjock, finstilt som är obligatorisk för blivande arbetsterapeuter och Roger Säljös "Lärande i praktiken" på bara 279 sidor som hon beskriver som "en bibel på lärarprogrammet".
Utan att störa alltför mycket lockar jag ut elevernas svensklärare, Kristina Nygren, i biblioteket.
– Vi har haft läsprojekt i flera år på skolan. Men i år har vi spetsat till det. Vi vill nå en helt ny level, säger hon om projektet "Haga läser" som innehåller fler delar än tidigare.
– Förut har våra läsprojekt varit mer inriktade på att läsa skönlitteratur och författarupplevelser men nu pratar vi mycket om vetenskapliga texter och lässtrategier. Det är ändå ett studieförberedande program vi bedriver.
Utöver föreläsningen i bibliotekskunskap har eleverna försetts med lånekort och guidats runt i Campusbiblioteket. I skolan får de sedan möta litteratur i form av texter och författare.
– Eleverna får läsa på lektionstid och möta olika författare. Bland annat kommer ungdomsboksförfattaren Sara Ohlsson, fristadsförfattarna Babak Salimizadeh och Housam al-Mosilli och Tove Folkesson, säger Kristina Nygren.
Kommer det att stimulera till läsning?
– Jag slutade läsa böcker när jag var 13 ungefär. Nu läser jag bara om jag måste i skolan, säger Fredrik Tinglöf som går i klass S3C på Hagagymnasiet direkt efter besöket och informationen på Campusbiblioteket.
Hans klasskompis Julia Källsholm håller med.
– Nej, jag läser inte heller så mycket, säger hon.
Att möta författare är spännande och de berättar om att deckarförfattaren Emelie Schepp har besökt skolan tidigare.
Men känner väl till ordet "lässtrategier", hur man ska läsa för att kunna förstå innehållet i en text.
– Det tycker jag de har tjatat om sedan vi gick i ettan. Särskilt på Kristinas lektioner i svenska har vi arbetat med det, berättar Fredrik Tinglöf.
Om ett drygt halvår väntar studenten och ett friare vuxenliv.
– Jag ska nog inte läsa vidare direkt, säger Julia Källsholm.
– Jag vill bli civilekonom. Men jag vet inte om betygen räcker, säger Fredrik Tinglöf som vill läsa vidare direkt.
Så mer läsning blir det, förr eller senare, och då gäller det att kunna orientera sig i både bibliotek och litteratur.