Efter många år stänger Lyko sin kombinerade butik och frisörsalong i Ingelsta Shopping.
– Vi kom inte överens med hyresvärden och får inte ihop kalkylen. Den enda utvägen för oss var att stänga, säger Rickard Lyko, vd på familjeföretaget.
Lyko lägger även ner sin verksamhet i gallerian Grand Samarkand i Växjö. Totalt försvinner 15 tjänster från Lyko, varav ungefär hälften i Ingelsta.
– Det är tråkigt att behöva säga upp personal som verkligen har gjort en jättebra insats. De har jobbat hårt och bidragit till bra siffror. Många har också varit med oss väldigt länge, säger Rickard Lyko.
Han riktar kritik mot fastighetsägarna och efterlyser anpassade öppettider och hyresnivåer som underlättar att driva lönsamma butiker i köpcentrum.
– Jag har förståelse för att de också har en affär att tänka på, men på lång sikt tror jag att det förödande, säger Rickard Lyko.
– Man stoppar huvudet i sanden och ser inte vad som händer inom handeln. Lyko är ett bolag som går väldigt starkt, får inte vi ihop kalkylen så kommer få andra det.
Är problemen en effekt av pandemin?
– Inte bara. Pandemin gör naturligtvis läget tillfälligt sämre, men vi tittar på en framtid utan pandemin. Vi hade behövt en sänkning av hyran, och hade ett förslag som inte borde ha varit orimligt.
– Sedan fortsätter de ju även att ha riktigt långa öppettider. Egentligen tror jag inte att man har samma behov av det längre. För oss spelar förstås tiderna in, då de ger en högre kostnad för personal.
Centrumchef Joakim Ritzén beklagar att Lyko försvinner från Ingelsta Shopping.
– Vi tycker naturligtvis att det är tråkigt. I elva år har vi haft en frisör hos oss. Det har varit ett framgångsrikt koncept och är något som kunderna uppskattar. Därför letar vi efter en ny aktör med liknande tjänster, säger han.
Hur ser ni på kritiken mot hyresnivån?
– Vi har haft en långtgående dialog om hyran, men den är reglerad genom hyresnämnden. Vi anser inte att den är oskälig, säger han.
Och öppettiderna?
– Nu under pandemin skulle en begränsning av öppettiderna öka riskerna för trängsel. Därför är generösa öppettider viktigt för oss.
Och om man ser bortom pandemin?
– Jag tror att tillgänglighet är en nyckel om vi ska slåss med näthandeln om kunderna. Vi har fördelen att om du här och nu behöver till exempel en jacka så går det snabbare än att beställa på nätet, säger Joakim Ritzén.