De kan bli Årets unga företag

Mobilskal har blivit en modeaccesoar. Det är Ideal of Sweden i Norrköping väldigt glada över.

Design. Ideal of Sweden gör två kollektioner om året och Filip Ummer har huvudansvaret för den biten på företaget i Norrköping.

Design. Ideal of Sweden gör två kollektioner om året och Filip Ummer har huvudansvaret för den biten på företaget i Norrköping.

Foto: Karoline Montero Araya

Norrköping2016-10-05 07:30

Under 2015 omsatte Ideal of Sweden 12 miljoner kronor på försäljning av mobilskal, mobilplånböcker och tillbehör för mobila enheter. I år räknar man med att omsätta 50 miljoner kronor.

– I år satsar vi hårt på att etablera oss i USA för nyckeln till en kraftigt ökad försäljning handlar om att vi kan nå framgång på de riktigt stora marknaderna, säger Joachim Lindström, vd Ideal of Sweden.

– USA är fortfarande inte så långt framme när de gäller designbiten så där ser vi en stor potential.

Joachim Lindström äger och driver Ideal of Sweden tillsammans med kompanjonen Filip Ummer. De två unga entreprenörerna säljer sina produkter genom stora butikskedjor och företagets e-handel ökar snabbt.

– Vår e-handel står för en femtedel av omsättningen det här året, men nästa år är den nog uppe runt 40 procent, säger Filip Ummer.

Mobilskalen och mobilplånböckerna tillverkas i Kina och skeppas till Sverige med båt och flyg. Just nu är 20 ton varor på väg till Sverige medan företagets ägare åter packar och reser åt ett annat håll.

– Vi åker till USA den här veckan och sedan ska vi vidare till bland annat Japan och Kanada, säger Joachim Lindström.

– Det är ganska många långresor just nu men det är viktigt att skapa bra relationer med dem vi vill jobba tillsammans med.

Joachim och Filip står själva för design av produkterna och de har blivit allt bättre på att hålla koll på modetrender. Många byter mobiltelefon ofta och kostar gärna på sig ett skal som matchar kläderna.

– Skalen följer modetrender medan fordralen har en mer tidlös design, konstaterar Filip Ummer.

– Nu gör vi två kollektioner per år som följer med modets trender i övrigt. Det är många kvinnor som har ett antal skal att byta med och det tycker vi förstås känns kul. Den nya kollektionen innehåller nya versioner på marmor, ormskinn och trendiga färger för säsongen.

– Nästa år kommer vi nog att vara runt 25 personer så det betyder att vi anställer i snitt en person varje månad. Det är något vi är stolta över, säger Joachim Lindström.

I maj blev företaget utsett till Årets unga företag i Norrköping av Företagarna och nu har de chans att bli Årets unga företag i Sverige.

– Vi är ju inte en lokal affär eftersom vi satsar hårt på exportmarknader. Men vi trivs med att vara kvar här och har jobbat upp goda kontakter inom bland annat logistik så det finns ingen anledning för oss att flytta. Det är härifrån vi ska växa, säger Joachim Lindström.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om