Det handlar om en sträcka på 500–600 meter på Kvillingevägen, länsväg 1170, som går parallellt med Finspångsvägen. Här ligger Skogslottens ridanläggning, som har runt 600 elever i veckan.
Många av dem åker buss och kliver av vid hållplatsen en bit därifrån. Sedan går de längs vägrenen, ungefär 400 meter, fram till anläggningen.
– På den här korta sträckan, förbi vår infart, är det alltså tillåtet att köra 60 kilometer i timmen. När man passerat vår infart blir det 50 i stället. Där börjar också belysningen, säger Stefan Jonsson, som driver anläggningen tillsammans med hustrun Anita.
Sedan flera år tillbaka har paret Jonsson försökt att få till en sänkning till 40 kilometer timmen. De har ansökt hos länsstyrelsen, som har ansvaret för just den här delen av sträckan, men fått avslag. Där det tättbebyggda området tar vid ansvarar kommunen för hastighetsbegränsningen.
– Ja, kommunen ansvarar endast för de delar av vägen som ligger inom tättbebyggt område. Sträckan vid Skogslotten ligger utanför tättbebyggt område och därmed har vi inget mandat att justera hastigheten, säger Sofie Axmacher, trafikplanerare vid Norrköpings kommun.
Länsstyrelsens motivering till avslaget var bland annat att just den här vägsträckan inte löper genom ett tättbebyggt område utan har "landsvägskaraktär" och att siktförhållandena är goda. Det konstateras vidare att sträckan därefter blir mer kurvig, men "enligt vår bedömning finns inte några dolda faror på platsen".
Länsstyrelsen slog också fast att man som trafikant tydligt ser att det är en ridanläggning när man kommer in på den aktuella vägen, eftersom hagar och stallbyggnader ligger intill. Dessutom finns en skylt vid vägrenen som visar att det finns hästar i området.
Men de här argumenten köpte inte paret Jonsson då. Och inte heller nu.
– Det är galet! Vad ser man här ute i mörkret och dimman i november? Här finns ingen belysning heller, säger Anita.
Det har inte heller alltid varit en 60-väg här. 2009 sänktes hastigheten från 70 till 50. 2015 fattade länsstyrelsen beslut om att höja till 60 kilometer i timmen. Ett beslut som kom till i samband med att Norrköpings kommun genomförde en hastighetsöversyn inom tätorterna.
Just den här septemberonsdagen, vid 15-tiden, är sträckan förbi Skogslotten väl trafikerad. Ett gäng ungdomar kommer gående från busshållplatsen upp mot ridskolan och får möte med flera bilister.
Samtidigt är några ridande elever på väg att förflytta sig till en annan del av anläggningen och måste då ut på vägrenen. De möter bland annat en stor skolbuss.
– Vid skolor är det alltid låga hastighet som gäller. Är barnen mindre värda på sin fritid?, frågar sig Anita.
Länsjurist Fredrik Gustafsson, vid Länsstyrelsen Östergötland, får frågan varför man helt enkelt inte bara kan sänka till 40?
– Jag känner inte till det här specifika fallet, därför uttalar jag mig generellt. Enligt lag är det tre aspekter att ta hänsyn till vid sänkning av hastighet – framkomlighet, miljö och trafiksäkerhet. En bedömning måste göras i varje enskilt fall utifrån de förhållanden som råder på just den platsen.
Då borde det här hamna under trafiksäkerhet?
– Jag kan inte bedöma det här enskilda fallet. De generella reglerna i trafikförordningen ställer långtgående krav på förare i fråga om varsamhet och hastighetsanpassning. Fordonsförare har en skyldighet att anpassa hastigheten efter rådande förhållanden.
Men det finns ingen garanti att de skulle anpassa hastigheten. Är det inte bättre att hellre sänka högsta tillåtna hastighet?
– Det finns även andra aspekter att ta hänsyn till, exempelvis framkomlighet och regelefterlevnad. Att en del trafikanter inte respekterar hastighetsbegränsningar eller de generella hänsynsreglerna är i sig ett trafiksäkerhetsproblem och kan vara störande, men det är inte i sig ett skäl för sänkt hastighetsbegränsning. Efterlevnad av regler och föreskrifter är en övervakningsuppgift som Polismyndigheten ansvarar för.
Men på det här sträckan rör det sig barn och också hästar som kan bli rädda?
– Det är viktigt för trafiksäkerheten att inte lämna barn som ännu inte är trafikmogna att ta eget ansvar i trafiken. Och förare ska visa hänsyn mot de som bor eller uppehåller sig vid vägen, det gäller även mot de som rider.