Det blir dramatiskt med en gång. Vid hållplatsen Ljura spårvägsbro har ordningsvakterna beslutat att gripa en man misstänkt för ringa bedrägeri.
– Resenären vägrade uppge vad han heter och det är bara polisen som kan utföra id-kontroll, säger ordningsvakten Linn, som har befälet för kvällens biljettkontroller.
En polisbil kallas till platsen. Efter att fått uppgifter genom polisen kan biljettkontrollanterna utfärda en så kallad tilläggsavgift för ogiltig biljett, därefter avvisas mannen från platsen.
– Han hade dessutom en taskig attityd, konstaterar en av väktarna som utför kontrollerna ombord på spårvagnen.
Denna regniga eftermiddag när vi får följa med en av Östgötatrafikens så kallade storkontroller visar det sig snart att det är flera som har en taskig attityd till att betala sina biljetter.
När en ung kvinna kliver av tvåans spårvagn från centrum i riktning mot Kvarnberget inser hon vad som är på gång och försöker att springa ifrån en av väktarna. Hon blir snabbt infångad.
– Snälla, ni fattar inte, säger hon med gråt i rösten.
En av ordningsvakterna och en av väktarna sätter sig med kvinnan inne i själva spårvagnskuren.
– Det räcker inte med att säga förlåt. Du kommer inte undan med ett förlåt, säger väktaren till tjejen.
Till sist uppger kvinnan sitt namn. Hon får en inbetalningsavi för en tilläggsavgift. Inom tio dagar ska hon ha betalat in 1 500 kronor.
– När vi tittade hade hon flera biljetter som inte var aktiverade, säger väktaren som suttit och pratat med kvinnan.
– Man lär sig att hålla koll på vissa beteendemönster. Vi är bra på att läsa av resenärerna, fortsätter väktaren.
Bara under den dryga timmen som vi får följa kontrollarbetet är det ett tiotal resenärer som åker dit med ogiltig biljett.
– Vi har hört alla ursäkter. Det vanligaste sättet att försöka fuska är att man inte aktiverar biljetten i appen innan man går på bussen eller spårvagnen. Man gör det först när man ser att det är biljettkontroll. Men vi kan ju lätt läsa av när biljetten aktiveras, säger Mattias Näsström, biträdande trafikchef på Östgötatrafiken.
Hur många fuskåkare finns det?
– Det finns ju ett stort mörkertal, så det är svårt att veta exakt. Men när vi gör de här storkontrollerna brukar det vara runt tre procent av 16 000-20 000 resenärer per månad som inte har giltig biljett, säger Mattias Näsström.
Har ni koll på var det fuskas mest?
– Flest fuskåkare finns på spårvagnarna. Linje två är där vi brukar hitta flest med ogiltig biljett. Det kan bero på flera saker, efter pendeltåget är tvåans och treans spårvagnslinjer de linjer som har flest resenärer till antalet. Spårvagnarna upplevs också som lättare att fuska på.
Hur kommer det sig?
– Dels finns det en tradition att planka på spånkan och dels handlar det om avståndet. Spårvagnarna är längre än bussarna och det är svårare för förarna att ha uppsikt på vad som händer i en spårvagn, säger Mattias Näsström.
Ryktet om biljettkontroller sprider sig snabbt, väktarna och ordningsvakterna kan välja att byta plats.
– Kontrollerna ska helst ske där polisen snabbt kan komma till, säger Mattias Näsström.
En ny spårvagn närmar sig hållplatsen. De sex väktarna och de sex ordningsvakterna intar sina positioner. Ordningsvakterna blockerar dörrarna, medan väktarna går igenom vagnen och kollar alla resenärer. De som inte har giltig biljett tar man med sig ut.
En mamma med ett barn kunde inte visa upp en giltig biljett. Den missen kostar henne 1 500 kronor.
– Vi går ut med dem utan biljett för att det ska bli så smidigt som möjligt. Vi vill inte uppehålla spårvagnen längre än nödvändigt, säger Linn.
Det kan se rätt så skräckinjagande ut när ni alla kliver in i spårvagnen?
– Det kan vara några som uppfattar det som lite skrämmande. Men har man rent mjöl i påsen så har man ju inget att vara rädd för, säger Mattias Näsström.
– Anledningen till att vi är så många är för att kontrollerna ska gå snabbt att genomföra. Om bara en kontrollant ska kolla alla, kommer det ta lång tid, säger Linn.
Vad säger då resenärerna? Mellan två spårvagnar får vi ett snack med Viktor och Alyana. Viktor står och väntar på tvåan in mot centrum.
– Jag blir inte rädd när de har biljettkontroll, så länge man har en giltig biljett så är det ju okej, säger han.
Alyana, som ska ut mot Navestad, är inne på samma linje.
– Jag tycker det är bra att de kollar upp så att alla betalar, säger hon.
Enligt Östgötatrafiken blir det allt fler som fuskåker, därmed kommer man öka antalet kontroller.
– I nuläget genomför vi 5-10 storkontroller i månaden i Norrköping. Men vi kollar också trafiken på landsbygden.
Östgötatrafiken ägs av Region Östergötland. 55 procent av bolagets verksamhet är skattesubventionerat, övriga 45 procent utgörs av själva biljettintäkterna.
– Om vi inte får in tillräckligt med intäkter via våra biljetter så måste vi vända oss till politikerna och be om mer pengar, vilket kan bli svårt med tanke på det tuffa ekonomiska läget inom sjukvården. Och om inte intäkterna räcker, måste vi se över våra linjer.
– Ju mer pengar, desto mer trafik kan vi erbjuda. Tredje alternativet om vi inte får in tillräckligt med intäkter är att höja biljettpriserna, och då drabbar det ju alla, säger Mattias Näsström.
Det finns de som tycker att kollektivtrafiken ska vara gratis?
– Det har testats flera gånger, men gratis kollektivtrafik funkar inte, så är det bara.
När dagens kontrollinsats är avslutad kan Mattias Näsström konstatera att den resulterade i totalt 52 tilläggsavgifter.