De ljusblå byggisolerskivorna från Dow Chemical har tillverkats i Norrköping sedan 1970-talet.
Fabriken såldes 2018 till belgiska Ravago, men efter ett drygt år våren 2020 var det norska koncernen Bewi, som köpte fabriken på Händelö. De flyttade sin verksamhet från fabriken i Norrtälje för att storsatsa här. Nu håller nya produktionslinor att byggas upp bredvid de tidigare och ett tiotal personer har nyanställts.
När allt är klart kommer ansenliga mängder av det som byggbranschen kallar cellplast att rulla ut från produktionen.
– När den här fabriken är i full drift ska den producera uppemot 500 000 kubik om året, berättar Niklas Karlsson, som är operativ chef för anläggningen.
500 000 kubik per år i decimetertjocka skivor blir fem (!) miljoner kvadratmeter, vilket skulle täcka en yta motsvarande 925 fotbollsplaner. Fabriken tillverkar två olika sorters isolering med olika tryckhållsfasthet.
Den vita isoleringen skapas från plastråvaran polystyrenen (EPS) och expanderas genom att förångas till ett block på 8,5 kubik, där den sedan klyvs den i olika dimensioner med glödtrådar. Isoleringen används mest till husgrunder och under vägar.
Den blå isoleringen (XPS) formas på ett band och delas i en direkt dimension. Den används till större byggnader som lager och parkeringshus.
– Den blå är också tätare och klarar en mycket högre tryckkraft, berättar Niklas Karlsson.
För Alltransport blev nysatsningen och etableringen en kittlande utmaning. I snitt kommer nio lastbilar om dagen att lämna fabriken för att köra ut isoleringsmaterialet. Fler när det är högsäsong i byggbranschen.
– Vi skickar stora delar av allt vårt material till Stockholm och söder om Gävle. Vi arbetar med flera av de största inom byggsektorn och byggvaruhandeln. Där blir det allt högre ställda krav hela tiden när det gäller arbetsregler och säkerhetstänk. Vi kan inte skicka materialet i vad som helst. Därför väcktes tankar att samarbeta med Alltransport, säger Niklas Karlsson.
Administrativt behövdes inga nyanställningar för logistikföretaget, som löst det med digitala ordersystem. Det krävs fler nya bilar på fossilfritt bränsle, fler chaufförer och fler underleverantörer.
– Roligt och utmanande. Vi har utökat vår kapacitet. Vi använder oss av all kapacitet som finns i Norrköping. De som passerar här, försöker vi också att använda oss av, säger Daniel Langeville som sköter försäljning och logistik hos Alltransport.
När det handlar om miljö är kombinationen lastbilstransporter och tillverkning av polystyren inte det första som dyker upp i tanken. Men samtidigt finns det stora vinster att hämta in. Störst miljöeffekt för Alltransport är att fylla bilarna på returresan till Norrköping.
– Vi kör väldigt få tomma transporter nu. Det är lite ge- och ta-system. Vi hjälps åt i branschen och när man är stark på sin hemmaplan går det lättare, säger Daniel Langeville.
Den norska Bewikoncernen jobbar med att använda återvunnet material via ett eget dotterföretag, Circular.
– Miljötänket är en kärnfråga genom hela vår koncern. Vi har som mål att vi ska samla in 60 000 ton plastråvara. Vi ligger i framkant med att samla in och återvinna i vår process. Vi tvättar bland annat av fiskelådor i Norge som sedan destrueras tillbaka i processen. Det är ett jättestort ämne för oss, säger Niklas Karlsson.