De driver egna företag när kompisarna tar lov

Sommarlov? Nej, inte för 20 unga Norrköpingsbor som står redo inför sitt livs utmaning - att driva ett eget företag.

"Det var lättare att få kunder än vad jag trodde", säger Micaela Krulle. I sommar ska hon tjäna egna pengar som fotograf. Anh Dao har startat ett eget klädföretag. Till vardags pluggar han mode- och designprogrammet på De Geer-gymnasiet.

"Det var lättare att få kunder än vad jag trodde", säger Micaela Krulle. I sommar ska hon tjäna egna pengar som fotograf. Anh Dao har startat ett eget klädföretag. Till vardags pluggar han mode- och designprogrammet på De Geer-gymnasiet.

Foto: Johan Heikensten

Norrköping2011-07-04 00:00

"Bed-in-box" - ett hotell för både hästen och dess ägare. Fotbollsskola för ungdomar i Folkparken. "Sällskapskompis" till fysiskt- och psykiskt funktionshindrade.

I sommar ska 20 unga entreprenörer med lika många fantasifulla och smarta idéer ge sig ut i affärslivet. Egen företagare, smaka på det ordet.

- Det låter häftigt!

- Ett stort kliv in i vuxenlivet.

Anh Dao, 19 år, och Micaela Krulle, 17 år, är med i projektet UngDrive, som hjälper unga att komma igång med företagandet.

Under fyra dagar har de genom intensiva workshops blivit vassa på att utforma, presentera och sälja in sina idéer.

Hänga på campingen
- Det har varit jättelärorikt, tycker Micaela Krulle, som nu startat Fotomic.

Under sommaren kommer hon att ha kameran i högsta hugg och fotografera alla som vill. Micaela som bor i Krokek planerar också att hänga på campingen där besökarna kan passa på att föreviga familjesemestern.

- Jag har haft en kamera i handen sedan... ja, jag vet inte hur länge! Det är mitt största intresse, berättar hon.

- Men jag har aldrig vågat försöka tjäna pengar på det utan bara haft foto som hobby. Nu bestämde jag mig för att ta tillfället i akt!

Även för Anh Dao går en dröm i uppfyllelse. Han designar kläder under företagsnamnet Diamond.

- Det är unisexkläder som passar både tjejer och killar, berättar Anh.

Han har alltid skissblocket i väskan och hämtar sin inspiration från modetidningar och modehus som Chanel. Målet är att lokala klädbutiker ska köpa in hans kollektioner.

Två kunde på en timme
- Det känns väldigt spännande! Det är också en press, men min plan är att köra hårt, säger Anh.

Dagens stora utmaning på schemat var att varje företag skulle skaffa minst två kunder - på endast en timme.

Tillsammans lyckades alla deltagare få ihop hela 25 stycken!

Viljan är viktig
Efter några telefonsamtal har Mikaela ett gäng fotojobb med start nästa vecka och Anh kikade in hos ett par butiker inne i staden.

- De lät intresserade. Jag trodde det skulle vara svårt att komma in som en okänd designer, men det gick jättebra, säger han.

- Har man bara viljan så går allt, fyller Micaela i.

Så håll ögonen öppna för den nya generationen företagare i Norrköping.

Fakta UngDrive

UngDrive är ett inspiratuions- och utbildningskoncept som lär unga att driva eget företag på sommarlovet.

Bildades 2009 av fyra unga entreprenörer.

UngDrive-deltagarna går i högstadiet och gymnasiet. De kan driva företaget i grupp eller enskilt.

I utbildningen ingår inspirationsföreläsningar, personlig coachning, feedback och ett startkapital på totalt 1 000 kronor per person.

I sommar pågår UngDrive i sju olika kommuner, däribland Norrköping.

Kommunerna anlitar UngDrive som ett alternativ till de kommunala sommarjobben.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!