Vinnaren: Butiken får ta över paketutlämningen

Ica Nära Ljura satsade för flera år sedan på en förbutik med fast personal. Det gör att de har haft ganska lätt att ta över Lindöpaketen.

"Har man bra logistik och flöde blir det lönsamt, men det bygger också på att man kan ta emot en stor volym", säger Andreas Lennartsson om pakethanteringen.

"Har man bra logistik och flöde blir det lönsamt, men det bygger också på att man kan ta emot en stor volym", säger Andreas Lennartsson om pakethanteringen.

Foto: Linda Månzén

Norrköping2021-11-16 08:45

När samarbetet mellan Hemköp i Lindö och Postnord avslutades kontaktade Postnord Andreas Lennartsson, som äger Ica Nära Ljura. Förutom att butiken anses lättast att ta sig till utan bil har de i flera år satsat på pakethanteringen.

– Det innebär en dubblerad volym av paket från Postnord, berättar Andreas.

För tre, fyra år sedan utsattes butiken för en anlagd brand. Efter det byggdes lastkajen in, vilket har underlättat när postverksamheten har växt. Nu senast flyttades en vägg och ungefär 15 kvadratmeter tillkom.

– Vi får jobba på ett annat sätt, nu är det inte längre de i förbutiken som lägger upp paketen på samma sätt, säger han.

Med tydliga avdelningar och en tät dialog går arbetet smidigt.

undefined
"Har man bra logistik och flöde blir det lönsamt, men det bygger också på att man kan ta emot en stor volym", säger Andreas Lennartsson om pakethanteringen.

För att minska köerna tipsar Andreas och personalen till kunderna om att hjälpa till genom att använda sina mobiler och signera med mobilt bank-ID så allt är klart när de kommer fram. Då scannar personalen i förbutiken bara av koden i mobilen och kan snabbt hitta paketet.

Andreas har förståelse för att det tar längre tid för de kunder som har en bit att åka att komma för att hämta sina paket, men Annika Spång, som är en av de ansvariga i förbutiken, tycker att folk generellt är snabba på att komma.

När vi ses vid 14-tiden på fredagen har hon och två kollegor fullt upp.

– Vi är ett bra gäng som hjälps åt. När tre, fyra personer står i kö ropar vi in någon, det är prioritet på det här nu, säger Annika.

undefined
Annika Spång och kollegorna i förbutiken har fullt upp på fredagseftermiddagen. "Det är prioritet på det här nu."

Men så här har det inte alltid sett ut. Länge hade Ica Nära Ljura, liksom många andra butiker, bara en lucka i väggen. Personalen i matbutiken fick gå emellan. Det blev till slut ohållbart och förbutiken byggdes.

Det är Andreas glad över i dag. Han uppskattar att paketinfödet ökat med i snitt 15 procent per år de senaste fem åren – och det ser ut att det fortsätter så.

Utöver Postnord är de ombud för DHL, Schenker och Bring. Sedan tidigare får Lindöborna hämta även de paketen i Ljurabutiken.

Är det många som passar på att handla när de hämtat paket?

– Det är klart att det händer också. Har vi tillräckligt mycket och en tillräckligt bra butik så är det klart att det drar kunder även om det kanske inte innebär att man storhandlar, säger Andreas Lennartsson och fortsätter:

– Sedan har vi en ersättning från Postnord, så klart. Har man bra logistik och flöde blir det lönsamt, men det bygger också på att man kan ta emot en stor volym.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!