– Det här speciellt och unikt. Vi försöker få våra kommuninvånare att åka till andra städer i sommar och vice versa. Samarbetet är förstås ett resultat av coronapandemin och att inte få resa i samma utsträckning som man är van vid, även om reserestriktionerna har lättat, säger Christina Leinonen, näringslivsutvecklare på Norrköpings kommun.
I kampanjen på temat "Vem är inte nyfiken på grannen?" deltar Norrköping, Linköping, Örebro, Västerås och Karlstad. Tanken är att för ovanlighetens skull tipsa de egna kommuninvånarna om att besöka fyra grannstäder i sommar.
Norrköping lyfter fram Kolmården djurpark, Arkösunds skärgård, vandringsleder i Kolmårdstrakten, Industrilandskapet med Arbetets museum, Visualiseringscenter C och Knäppingsborg, Löfstad slott, Konstmuseet samt Mem och Göta kanal.
– En del kan nog uppfatta oss som konkurrenter. Men i själva verket är vi kollegor som alla har samma intresse, nämligen att öka turismen i Sverige och på vår typ av destinationer. Förhoppningen är att kampanjen också ska locka besökarna att stanna över natten, vilket skulle bli ett välkommet stöd till den hårt drabbade hotellnäringen, utvecklar Christina Leinonen.
Städerna kommer att fortsätta marknadsföringen av den egna staden, men genom samarbetet når man ut till målgrupper som annars är svåra att övertyga. Kommunikationen sker främst genom destinationsbolagens sociala kanaler, där en stor majoritet av följarna finns på den egna orten. Vid sidan av inläggen om den egna destinationen kommer ett antal sponsrade inlägg att uppmana till besök hos grannarna. Även andra insatser diskuteras inom samarbetsramen.
– Hela bakgrunden till samarbetet med "24 timmar hos grannen" är att vi generellt sett är lite dåliga på att känna till vad andra i motsvarande städer som helhet har att erbjuda. Det finns förstås så mycket mer att se och upptäcka bakom de största turistmålen även om många av oss inte har upptäckt dem än, förklarar Christina Leinonen.
Jörgen Nilsson, affärsutvecklingschef på Visit Linköping & Co, gillar upplägget:
– Ingen hade förstås kunnat tro att Linköping skulle marknadsföra Norrköping och tvärtom. Men besökare ser inga kommungränser och i sommar hjälper vi varandra lite extra som de goda grannar vi är. Coronapandemin är en väckarklocka för alla som inte har förstått turismnäringens betydelse för Sveriges tillväxt.
Kampanjen startar under midsommarveckan.