Vändningen – det kan bli en öppningsbar bro i hamnen

Det politiska styret öppnar nu dörren för en öppningsbar bro i Inre hamnen. "Vi ser över möjliga lösningar", säger kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl.

Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) utesluter inte en öppningsbar bro i Inre hamnen.

Kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M) utesluter inte en öppningsbar bro i Inre hamnen.

Foto: Norrköpings kommun/Eva Jensen

Norrköping2022-12-20 15:50

Det var i juni 2022 som kommunfullmäktige klubbade igenom förslaget om att gå vidare med planerna på att bygga en så kallad öppningsbar bro för Johannisborgsförbindelsen i Inre hamnen. En öppningsbar bro var förvisso en 106 miljoner kronor dyrare investering – men bedömdes vara bästa alternativet.

– Vi har gjort en jämförelseutredning och ser klara fördelar med en öppningsbar bro. Framför allt kommer den att bidra till ett mer levande vattenliv i Inre hamnen. Med en öppningsbar bro finns det i alla fall möjligheter till båttrafik i form av passagerarbåtar och både större och mindre fartyg. Den möjligheten finns ju inte vid en fast bro, sa Johan Smedner, enhetschef för infrastruktur vid Norrköpings kommun, i samband med att vi skrev om broförslagen.

undefined
Planerna för en öppningsbar bro i Inre hamnen lever vidare. Trots allt.

Men mycket har som bekant hänt i världen sedan i somras. När Borgerlig samverkan presenterade sin budget i slutet av november så var den öppningsbara bron av besparingsskäl utbytt mot en billigare, fast, bro över Strömmen. Ett beslut som väckte starka reaktioner – med argumenten att Inre hamnen skulle tappa i attraktionsvärde.

Och nu kommer det alltså en vändning till – nu finns det en öppning för den öppningsbara bron. Vid måndagens kommunfullmäktige valde kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl att plocka bort broärendet från budgetförslaget.

– Vi säger inte att det kommer att bli en öppningsbar bro. Men vi ska se över möjliga lösningar, säger hon.

Anledningen till att det politiska styret nu kan tänka sig en annan typ av bro är att näringslivet sträckt ut en hand.

– Efter beskedet har flera byggherrar hört av sig och kan tänka sig ett samarbete.

Kommunen kommer troligtvis att fortfarande få stå för hela investeringskostnaden, men nu förs diskussioner om hur investerare i Inre hamnen kan vara mer delaktiga till att drifta olika delar av det nya området.

undefined
Sophia Jarl i samband med måndagens kommunfullmäktige i Norrköping, då hon öppnade upp för en öppningsbar bro.

– Som jag sagt tidigare så finns det ett samband mellan kommunens investeringskostnader och driftkostnader. En öppningsbar bro medför, enligt beräkningar, ökade driftkostnader på cirka två miljoner om året.

Vad händer närmast?

– Vi kommer att fortsätta med de samtal vi har med representanter från näringslivet och hoppas lämna besked så fort som möjligt. I februari måste vi senast fatta beslut, säger Sophia Jarl.

Majoriteten på kommunfullmäktige röstade för möjligheterna för en öppningsbar bro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!