– Rekommendationen är attman ska köra med sommardäck på sommaren eftersom det är så stor skillnad i grepp, säger Martin Hjort som är forskare på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Han har lett en studie om skillnaderna i bromssträcka mellan vinterdäck och sommardäck på sommarväglag. Och skillnaderna är betydande.
De dubbfria vinterdäcken gav 20 procent längre bromssträcka vid vått väglag och 15 procent längre på torr asfalt, oavsett hastighet.
I VTI:s test stannade en bil som körde i 50 kilometer i timmen efter 11,5 meter med sommardäck på våt vägbana. För vinterdäck visade testet att bromssträckan blev 13,9 meter.
– Det skulle kunna innebära att du med sommardäck undviker att köra på någon på ett övergångsställe, säger Martin Hjort.
Andelen bilar som rullar på våra gator med dubbfria vinterdäck har i olika studier beräknats vara mellan 3 och 7 procent berättar Martin Hjort.
– Det är rätt mycket, så det var därför vi ville titta på det, säger han.
Resultaten av studien visade också att bilar med sommardäck bättre klarade en undanmanöver, att skaderisken vid olyckor var större med vinterdäck och att vinterdäck tycks vara överrepresenterade vid dödsolyckor.
Testerna är utförda med nordiska dubbfria vinterdäck och sommardäck av olika märken. Hela rapporten finns på vti.se.