Christian är trött på problemen i nya lägenheten

Christian Berg felanmälde bristerna i den nybyggda bostaden. Åtta månader senare har fortfarande ingenting åtgärdats.

Saknad duschbrunn, sneda skåp och smutsigt vid inflytt. Problemen har varit många i nybygget vid Karin Swanströms gata.

Saknad duschbrunn, sneda skåp och smutsigt vid inflytt. Problemen har varit många i nybygget vid Karin Swanströms gata.

Foto: Linn Koch-Emmery/Privat

Norrköping2020-08-08 08:00
undefined
Så här såg det ut i hörnen när Christian Berg flyttade in i den nyproducerade lägenheten.

Det var i slutet av november förra året som Christian Berg flyttade in i sin nya hyresrätt vid Karin Swanströms gata. Huset var nyproducerat och han var en av de första som flyttade in. Så fort han klivit innanför dörren märkte han att något inte stod rätt till.

– Lägenheten var inte städad. Överallt låg slipdamm och grus i hörnen. Fönstren var inte tvättade. Det värsta av allt var att man såg tydligt att byggarbetarna hade använt toaletten. Det var liksom fläckar.

Hur kände du då?

– Det var en stor besvikelse. Jag vill flytta in i min nya lägenhet, inte börja städa.

undefined
Istället för galler ligger det en tillskuren klinkersplatta löst över golvbrunnen i dushen.

Det visade sig senare att lägenhetens ostädade skick bara var början av Christians bekymmer. När han började kika runt mer noggrant upptäckte han flera brister i lägenhetens skick. Skåpsluckor i badrum och kök var inte korrekt justerade, tvättmaskinen var vinglig och golvbrunnen i duschen saknade galler, berättar han.

– Det låg bara en lös klinkerplatta där med hål i så att man inte skulle trilla ned i hålet ungefär.

undefined
Skåpsluckorna i både kök och badrum är felaktigt installerade och sneda.

Christian gjorde en felanmälan den 9 december till FF-fastighetsservice som förvaltar fastigheten. Tiden gick utan svar och plötsligt kom vinterkylan till Norrköping. Då upptäckte Christian ytterligare ett fel.

– Jag är inte känslig för kyla, men det var fan för kallt. Det ska ju vara golvvärme, men golven var ju kalla.

Enligt hans egna mätningar låg temperaturen på runt 16 grader när han skulle gå och lägga sig om kvällarna.

– Jag fick ju sova med kläder på mig, vilket jag inte brukar kan jag meddela. Det kan jag lova, det var inte så skönt.

undefined
Christian upptäckte efter ett tag att tvättmaskinen vippade.

23 januari hörde Christian av sig igen till fastighetsbolaget och påminde om sin felanmälan. Handläggaren hävdade då att fastigheten har ett inbyggt system som larmar om temperaturen sjunker i huset. Detta har inte skett, enligt handläggaren.

– De skrev att min felanmälan var registrerad, men att de inte kunde säga en specifik dag eller vecka när det skulle åtgärdas. Det är för att de prioriterar de akuta felanmälningarna först.

undefined
Fastigheten ägs av Sveaviken bostad. Ett dotterbolag till SIBS AB

Nu har det snart gått åtta månader sedan Christian gjorde sin första felanmälan. Han har fortfarande inte fått något av problemen i bostaden åtgärdade.

– Jag ledsnat på det här. Det här ska ju vara fixat innan man flyttar in.

Han kontaktade Hyresgästföreningen för att få hjälp i ärendet. De har en process igång där de ska se om Christian kan få avdrag på hyran för sina bekymmer.

undefined
Hyresgästföreningen har beräftat att det finns ett antal ärenden i gång i det nybyggda området.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!