Chevelle Malibu - en äkta muskelbil

Redan på slutet av 1970-talet fastnade Tomas Arkevid för Chevelle Malibu. Nu äger han ett exemplar av den brutala muskelbilen.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2008-04-17 11:34

– Ja, det har alltid varit lite av en drömbil för mig. Bland annat var det en kompis som hade ens sådan här när vi var yngre, berättar Tomas Arkevid när han träffar Garage hemma vid villan.


Från high-tech till low-tech
Genom åren har en del bilar passerat och senast ägde han en Mercedes CLK.
– Hade den ute på bytesannons, men det gick trögt. Men så plötsligt fick jag napp från en kille i Linköping som hade en Chevrolet Chevelle Malibu SS av 1970 års modell.
Det blev inledningen på ett par veckors förhandlingar och till slut blev det ett byte rätt av.
– Men man kan lugnt påstå att jag bytte från high-tech till low-tech, skrattar Tomas Arkevid.
Under den gigantiska motorhuven på Chevellen sitter en Chevrolet Big Block-motor på 454 kubiktum.
Det motsvarar cirka 7,5 liters cylindervolym. En normal personbil brukar ha cirka två liters cylindervolym.
– Cirka 450 hästkrafter ger den. Vridmomenten är enormt tack vare den stora cylindervolymen.
Knep bronsplatsen
I påskhelgen ställdes Chevellen ut på Custom Motor Show i Jönköping.
En klassisk muskelbil i bra skick drar alltid blickarna till sig och så var även fallet nu. Tomas Arkevid knep, i hård konkurrens, tredjepriset i klassen ” USA New Classic car”.
– Verkligen kul att uppmärksammas där. Vi körde bilen på vägen fram och tillbaka, många andra kör dit sina bilar på trailers.
När Tomas säger vi menar han sig själv och sonen Johan.
– Utan Johan hade det här inte gått. Han mekar och jag säger vad han ska göra.


Båda är halvpedanta
Anledningen till detta är inte att Tomas inte besitter kunskaperna.
– Jag har drabbats av Parkinsons och kan inte meka själv längre i den utsträckning jag vill. Nu är det Johan som gör det praktiska arbetet.
Inför Elmia blev det extra mycket arbete för att få bilen så bra som möjligt.
– Nu under våren har vi gjort en hel del inredningsjobb, svetsat nytt avgassystem, berättar Johan Arkevid.
Bland det allra första som Johan tog tag i när bilen kom till Norrköping var att rensa upp ordentligt i motorrummet.
– Det var gott om gamla kablar som var dragna på ett fult sätt. Nu är det ordning och reda och man ser inte så mycket kablar över huvudtaget, säger Tomas Arkevid.
– Både jag och Johan är lite halvpedanta, så vi vill ha ordning och reda på grejerna.


Bara 4 000 exemplar
Chevrolet Chevelle Malibu -70 med 454-motor tillverkades endast i 4 000 exemplar. Man behöver inte vara matematikgeni för att räkna ut att det är glest mellan dessa muskelbilar i Sverige. Det som står närmast i tur för Malibun är en översyn på vissa kromdetaljer.
– Kofångaren i bak har en del porer som inte går att polera bort. Helst skulle jag vilja ha en helt ny, men vi får se vart det slutar.
Många av delarna till Malibun har Tomas köpt från USA via auktionssidan E-bay.
– Just nu är dollarkursen låg vilket gör att det går att hitta grejor till hyfsat bra priser.
Samtidig som han vill ha lite nytt krom vill Tomas inte att bilen blir överrenoverad.
– Det måste ändå finnas en viss patina på bilen. Den är ju ändå från 1970.
Sonen Johan håller med och fyller på:
– Ja, det får inte bli någon ”trailer-queen” som skjutsas runt till utställningar på trailer.

Tomas Arkevids Chevelle
Modell: Chevrolet Chevelle Malibu SS
Årsmodell: 1970
Motor: V8
Cylindervolym: 454 kubiktum
Effekt: 450 hk/510 Nm
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!