Chefen: "Det har inte varit helt solklart"

Bristerna inom Generalsgatans hemtjänst kan antas finnas inom hemtjänst i flera områden i kommunen. De förbättringar som görs nu får därför stå modell även för andra hemtjänstenheter.

Generalsgatans hemtjänstenhet har haft problem med stor omsättning på både personal och chefer under ett par års tid.

Generalsgatans hemtjänstenhet har haft problem med stor omsättning på både personal och chefer under ett par års tid.

Foto: Elin Holmer

Norrköping2020-05-08 06:00

– Det kan vara i förebyggande syfte, säger Anette Asplund, områdeschef, som leder arbetet med att komma tillrätta med bristerna på Generalsgatans hemtjänstenhet.

Hittills har tydligare rutiner införts för alla som delar ut läkemedel. Det handlar bland annat om hur recept ska hanteras och om vilka signeringar som görs när medicinen är utdelad.

En orsak till att det blivit problem med läkemedelshanteringen är att kommunikationen mellan de som arbetar i hemsjukvården och personal i hemtjänsten haltat.

– Det har inte varit helt solklart vilket ansvar och vilka befogenheter omvårdnadspersonalen haft, säger Anette Asplund.

– Nu genomför vi både utbildning i dokumentation och hur informationsöverföring ska ske mellan hemsjukvården och hemtjänsten. Vi är inte färdiga fullt ut, men vi jobbar hårt med att komma tillrätta med bristerna.

Det har också visat sig att flera haft svårt att läsa och följa olika handlingar. Det kan dels handla om språkkunnande, men mest om det speciella vårdspråket, menar Anette Asplund.

– Det är en jätteaktuell fråga. Vi behöver utbilda språksvaga grupper som gör fantastiskt omvårdnadsarbete, men har det kämpigt med språket.

– Även för den som har svenska som förstaspråk kan det behövas mer utbildning i vårdspråket, så att vi förstår varandra.

I den politiskt beslutade uppdragsplanen för vård- och omsorgsnämnden är höjd språkkompetens satt som ett eget mål i verksamheten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!