Cabriolet är aldrig fel en varm sommardag

Nu har den riktiga sommarvärmen kommit. Med den följer suget efter en cabriolet för sommarvägarna.

Foto:

Norrköping2007-06-16 01:07
Att åka runt i en cabriolet har nog alltid setts som lite förmer än att åka i vanlig bil. Men faktum är att på begagnatmarknaden är det oftast inte mycket dyrare att köpa en cabriolet än en vanlig bil nu för tiden.Nästan 4 500 nya cabrioletbilar såldes under förra året i Sverige vilket är en tredubbling sedan millenniumskiftet. Många nya och prisvärda modeller bidrar till att "vanligt" folk nu kör cabriolet på sommaren.Taken på cabrioletbilarna har också utvecklats genom åren och numera är de flesta cabrioleterna riktigt bra även på vintern.Nedfällbart tak till bilen finns i lite olika varianter. Det allra vanligaste är det nedfällbara taket i kraftigt tyg eller vinyl - en suflett.En cabriolet kan även ha ett hårt tak som ser ut som ett vanligt biltak men är möjligt att ta bort. Ett sådant tak heter hardtop.Vill man gå vidare i ämnet finns det även
roadsters. En roadster skiljer sig från en "klassisk" cabriolet på så sätt att cabrioleten har sidorutor som kan vevas upp.Miata en milstolpe
En milstolpe i cabriolethistorien är Mazda
MX-5. Modellen, ofta kallad Miata, släpptes 1989. Tanken var att skapa en cabriolet för folket.Man kan lugnt påstå att Mazda visste vad de gjorde. Miatan är världens mest tillverkade cabrioletmodell. Totalt har den sålts i 725000 exemplar, varav 200000 i Europa och 1505
i Sverige.Inte udda då
Numera är det lite udda att åka i en taklös bil, men när man började tillverka bilar så var det taklöst som gällde. Inte förrän 1910 presenterade Cadillac den allra första täckta bilen. Sedan har fenomenet gått i vågor genom decennierna. Under 1950- och 1960-talen var det gott om cabrioleter medan det var glesare under 1970-talet.På 1980-talet gjorde cabrioletbilarna comeback på marknaden. Bilar som tillverkades i relativt stora serier till överkomliga priser var Chrysler Le Baron och svenska Saab 900.För den som inte har gott om pengar finns ytterligare ett alternativ: tillverka en egen cabriolet, en så kallad kirunacab. Det är en vanlig personbil som konverterats till cabriolet genom att dörrarna svetsats igen och taket kapats. Men det krävs att man vet vad man gör eftersom bilen måste besiktigas som cabriolet. En del förstärkningar av konstruktionen lär behövas.
Tre fördelar med cab:1.Man känner vinden
i håret.2.Frihetskänslan.3.Drar till sig blickar.Tre nackdelar med cab:1.Sverige har bara fyra sommarmånader.2.Risken för fågelskit är överhängande.3.Grannen blir avundsjuk.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!