Helena Pettersson har skrivit och berättat för Östgötatrafiken vad som hände henne där på bussen och fört fram sina synpunkter om att sätena borde bli enklare att fälla ned.
Mattias Näsström är trafikoperativ chef Östgötatrafiken och berättar att Östgötatrafiken vidarebefordrar de synpunkter som kommer in till respektive trafikföretag, som kör på uppdrag av Östgötatrafiken.
– Men vi ställer krav på de bussar som trafikföretagen har, det är de standardkrav som man ställer i branschen. Till exempel om hur det här utrymmet där de här sätena finns ska se ut, säger han.
Att det överlag skulle vara "tröga säten" i de nya bussarna är inget Mattias Näsström känner till.
– Det kan vara den enskilda bussen det är fel på. Då får företaget kontrollera det och om det är problem ta bussen ur trafik.
Det är Transdev som kör bussarna på den sträckan som Helena Pettersson ramlade. Där har man inte fått in några klagomål om tröga säten, säger Thomas Charrier, kommunikatör Transdev.
– Men vi ska så klart titta på det. Det är viktigt för oss att det är bekvämt för alla våra resenärer, säger han.
– Om vi kan hitta en bra lösning, ska vi självklart se till att vidta åtgärder.
Vidare betonar han att man från Transdevs sida beklagar det som hänt.
– Vi tar det på största allvar, ingen ska ramla på våra bussar, säger Thomas Charrier.