Efter att brister i konstruktionen upptäcktes 2016 stängdes den rostskadade bron av och i oktober 2017 plockades den bort från sin plats i Åbackarna. Därefter började turerna kring Femöresbrons framtid.
Skulle bron renoveras - eller skulle det byggas en ny? Hur skulle den i så fall se ut – och vad måste göras på platsen för att bron ska få plats och passa in? Diskussionerna har varit många och långa, men snart kan kanske slutet på historien närma sig? Nu har Förvaltningsrätten nämligen ställt sig på kommunens sida i fråga om en flytt av den gamla brovaktarstugan.
– Vi ser det som väldigt positivt att vi nu kan komma vidare i processen och få en bro på plats så snart som möjligt. Kommunens ambition är förstås att det ska bli så fint som möjligt i området, säger Karin Jonsson (C ), ordförande i tekniska nämnden.
Kommunen vill flytta på stugan samt brofästena, för att kunna bygga den nya broförbindelsen över strömmen. Länsstyrelsen har sagt nej till detta, men nu meddelar Norrköpings kommun att Förvaltningsrätten gått på kommunen - och tekniska nämndens - linje. Enligt ett pressmeddelande från kommunen framgår i Förvaltningsrättens dom att "en ny bro anpassad till dagens krav avseende tillgänglighet, säkerhet samt kopplingen till brovaktarstugan väger tyngre än att behålla de kulturhistoriska värdena helt intakta".
– Flytten av stugan behöver naturligtvis ske med stor försiktighet och hänsyn, förklarar Karin Jonsson.
Länsstyrelsen kan om de vill överklaga Förvaltningsrättens beslut.
– Jag skulle inte tro att Länsstyrelsen överklagar, men det vet man ju aldrig. Vi är måna om att ha en bra dialog både med Länsstyrelsen och de som sköter om brovaktarstugan.
En ny bro kan vara på plats tidigast under sommaren 2022. Alltså sex år efter att den gamla Femöresbron stängdes av.
– Det är trist att det ska behöva ta så lång tid. Femöresbron berör många och det är många som ser fram emot en ny bro. Nästa steg är att få en ny vattendom och den kan ta cirka ett år. Men det handlar om vattenflöden och det är inget som påverkas, så det tror jag inte ska vara några problem, säger Karin Jonsson.
Det finns också långt gångna planer på ytterligare en bro över Motala Ström, inte så långt ifrån nya Femöresbron.
– Västra promenaden och Femöresbron är tänkta att komplettera varandra och har två helt olika syften. Femöresbron är i första hand en bro som ska vara en del av promenadstråket runt strömmen och som främst är till för flanörer i området. Västra promenaden är tänkt att fylla behovet av en led för framför allt cyklister som behöver ta sig mellan Södra- och Norra promenaden, utan att behöva använda de större trafikerade gatorna. Brofästet till denna bro hamnar betydligt högre upp än Femöresbrons och har sin anslutning till gatunätet längre upp i Kneippen och inte till promenadstråket kring strömmen.
Nya Femöresbron blir inte lika kupig som den gamla.
– Den påminner om den gamla som var väldigt vacker. Men den blir mer rak, bredare och tillgänglighetsanpassad plus att den kommer förses med belysning så den håller modern standard. Att bron blir bredare innebär att brofästena kommer längre ut än till den gamla bron och det är därför brovaktarstugan behöver flyttas.
Och namnet är självklart?
– Det känns så. Nya Femöresbron låter väl bra? säger Karin Jonsson.