Beskedet: De säger ja till planen – och jättetunneln

Den planerade järnvägstunneln i Kolmården får ja. Länsstyrelsen ger grönt ljus för jätteprojektet.

Ostlänken kommer att påverka miljöerna både i och utanför Norrköping.

Ostlänken kommer att påverka miljöerna både i och utanför Norrköping.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2024-04-08 16:59

Länsstyrelsen förklarar i ett pressmeddelande på måndagen att man säger ja till järnvägsplanen för etappen Stavsjö–Loddby – en av etapperna i Ostlänken-projektet. Beskedet har lämnats över till Trafikverket.

I etappen ingår bland annat den åtta kilometer långa tunnel, som är tänkt att ta tågen genom Kolmården. Länsstyrelsen skriver i pressmeddelandet att syftet med tunneln är att begränsa påverkan på miljön, men tydliggör att järnvägsprojektet trots detta bygge kommer att få en "stor påverkan" på miljön. "Framförallt på vattenmiljöer och många natur- och kulturmiljöer", skriver länsstyrelsen.

– Vi bedömer att Trafikverket i det här skedet har tagit de hänsyn som är rimliga. En del viktiga frågor kvarstår också att reda ut innan bygget kan starta. Ett kontrollprogram ska upprättas för att begränsa påverkan på vattenmiljöer. Vid Kolmårdenförkastningen ska ett ekologiskt kontrollprogram tas fram för att begränsa och följa upp skador på växt- och djurlivet. Dessutom ska en särskild plan för hantering av jord- och bergmassor upprättas före byggstart, säger Jan Persson, samhällsbyggnadsdirektör på länsstyrelsen i pressmeddelandet.

Länsstyrelsen meddelar också att man också bestämt sig för att ge dispens, enligt artskyddsförordningen, för den påverkan som bygget av Ostlänken kan få på den fridlysta hasselsnoken. Enligt länsstyrelsen måste Trafikverket, för att uppfylla villkoren i dispensen, "utföra skydds- och kompensationsåtgärder "som säkerställer att det i framtiden kvarstår livsmiljöer för hasselsnok i samma utsträckning som idag".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!