Bröderna August och Emilio Svejd växer upp i Marby, på landsbygden utanför Norrköping, där föräldrarna är tvungna att ta bilen vart de än ska. Trots att Norrköping ligger på cykelavstånd.
– Jag cyklar inte längre. Förut cyklade jag överallt, och jag skulle vilja lära mina barn att de kan göra det också. Men det vågar jag inte, säger Carolin Svejd.
I fjol kom beskedet att en cykelväg skulle börja byggas längs med Djurövägen under nästa år, nu skriver Trafikverket i en kommentar till tidningen att den planerade cykelvägen kommer att börja byggas tidigast 2020. Finansieringen är ännu inte färdigställd så det kan komma att skjutas ännu längre fram.
– Jag fick en cykel framför mig nu på vägen hem, och möte. Jag var tvungen att tvärnita för det går inte att möta en bil och en cykel samtidigt på den här vägen, säger Carolin Svejd.
Djurövägen är både smal och hårt belastad av lastbilar. Planen är att räta ut vägen och samtidigt bygga en gång- och cykelbana längs med. Förutom en möjlighet att ta cykeln längs med den trafikerade huvudleden så har Anders Wennerblad, ordförande för Unnerstad väg- och villaförening, lagt fram förslag på en gång- och cykelväg mellan Unnerstad, Marby och Dagsberg. Det skulle knyta ihop orterna och göra det enklare för människorna att ta sig till skolan, förskolan, vårdcentralens filial och fotbollsplanerna i Dagsberg. I dag är de beroende av att använda bilen för att skjutsa barnen till träningar eller hämta och lämna på förskolan, skolan och fritids.
– Om vi ska nå miljömålen i kommunen så borde de först bygga ut cykelvägar och kollektivtrafiken, innan de börjar exploatera området. Så att infrastrukturen finns på plats när folkmängden ökar, säger Anders Wennerblad.
Han visar en traktorled som går mellan Marby och Dagsberg, den är drygt en kilometer lång och skulle kunna bli en säker cykelväg.
– Det skulle göra så stor skillnad för alla som bor här om det var lättare att ta sig mellan platserna utan bil, säger Anders Wennerblad.
Den cykelvägen som han vill ha finns dock inte alls med på kommunens prioriteringslista.
– Vi har en jättehård prioritering på cykelvägar, men inte just de som han har föreslagit. En cykelbana från Marby till Dagsberg är säkert väldigt eftertraktad, men den är inte med i vår prioritering. Det finns andra vägar som är i större behov som kommer före, säger Karin Jonsson (C), kommunalråd.
Däremot har kommunen klargjort för trafikverket att den planerade cykelvägen längs med Djurövägen har hög prioritet och att de vill få klart den så snart som möjligt.
Madelen Tornmalm bor längst ut på Djurön, den etapp som ligger längst bort i trafikverkets plan. Först när delen mellan Marby och Arkösundsvägen är klar, kommer etappen till Djurön att påbörjas. Tidigast 2021. I måndags tog Madelen cykelvagnen med sin tvååriga dotter.
– Jag älskar att cykla, så jag provade att ta med min dotter i cykelvagnen. Det var riktigt läskigt när lastbilarna körde förbi, det gör jag inte om, säger Madelen Tornmalm.
Nu kommer hon att få vänta ytterligare minst fyra år på en cykelbana, som man tidigare planeradeatt bygga nästa år.