Anton Gustafsson gick det här året sitt tredje och sista år på skolan och det gymnasiearbete, det vill säga examensarbete, som han under året ägnat sig åt hör inte till vanligheterna. Han har nämligen kombinerat kodskrivning med att bygga själva mekaniken till en robot som senare ska lösa Rubiks kub.
– Jag har jobbat som lärare i 20 år, men jag har aldrig sett någon lyckas med att kombinera det teoretiska kodskrivandet med det praktiska byggandet. Det är extremt svårt, jag tror inte att alla förstår hur svårt det är, säger läraren Stefan Svensson, som har varit Anton Gustafssons handledare.
Riktigt problemfritt har det däremot inte varit för Anton Gustafsson. Han upptäckte en bit in på arbetet att han hade jobbat i fel kodspråk, det vill säga siffrorna och bokstäverna som får roboten att fungera.
– När jag insåg att kodspråket var fel fick jag arbeta väldigt hårt med att skriva om hela koden så att den skulle fungera som jag ville. Ett annat moment var felsökningarna, jag har felsökt jättemånga gånger för att få reda på vad det är som inte fungerar, säger Anton Gustafsson.
Arbetet var det sista Anton gjorde på gymnasiet, tillsammans med att fila på den tillhörande rapporten.
Det är dock inte första gången som Rubiks kub har nästlat sig in i hans arbeten, i tvåan gjorde han en simulering av kuben digitalt, även den kunde lösa sig själv.
– Jag har gjort hela arbetet hemifrån, det har tagit väldigt lång tid, många arbetstimmar per dag.