Direkt efter det att infrastrukturministern Tomas Eneroth (S) avrundat mötet på Östsvenska Handelskammaren i Linköping tog representanter från Siemens Energy AB i Finspång ett snack med honom. Kontaktinfo utbyttes genom Eneroths sekreterare.
Så, vad är budskapet till Siemens och det övriga näringslivet gällande Händelöleden i Norrköping?
– Att jag är väl medveten om behoven ... men jag kan ju inte avslöja något förrän då jag presenterar den nya nationella infrastrukturplanen i juni.
Som vi tidigare berättat ingår inte Händelöleden, anslutningen mellan E4 och riksväg 51 till hamnen i Norrköping, i Trafikverkets infrastrukturplaner för åren 2022–2033. Men Siemens Energy AB, som är beroende av en ny väg för tunga transporter, och Norrköpings kommun har inte gett upp hoppet.
– Den nationella planen revideras vart fjärde år, så det finns ju fortfarande möjlighet, säger Tomas Eneroth.
Hur är det att bli uppvaktad av kommuner runt om i landet som vill ha statligt stöd till "sina" infrastrukturprojekt?
– Det är något jag är van vid, säger Tomas Eneroth och ler.
Det är inte bara Siemens som vill se Händelöleden på plats.
– Det här är en otroligt viktig transportled. Kommunen har gjort sin del, nu måste staten tillsätta extra pengar, säger Simon Helmér, vd vid Östsvenska Handelskammaren.
Ett projekt som dock lär finnas med i den nya nationella planen är E22 och Förbifart Söderköping.
– Jag var ju på plats i Söderköping 2018, så jag vet att det är efterlängtat, säger Tomas Eneroth.
När vi ändå har landets infrastrukturminister "på tråden" passar vi på att fråga om Norrköpings flygplats. Enligt Tomas Eneroth måste flyget ställa om till hållbara bränslen och här hoppas han att Sverige kan bli värdsledande.
Kommunen hoppas kunna göra flygplatsen lönsam – kan det bli något tillskott från staten?
– Staten ska inte vika skattemedel åt ren charterflygverksamhet.
Klimatomställningen är enligt Tomas Eneroth en avgörande faktor i infrastrukturinvesteringarna.
– Och vi måste ha med näringslivet för att lyckas ställa om till mer hållbara transporter.
Och sedan var det ju det där med Ostlänken. Något klart besked kom inte under onsdagen. Men enligt Tomas Eneroth är målbilden kvar – den nya stambanan ska stå klar 2035.
I juni får vi veta hur han och regeringen vill fördela de nästan 900 miljarder som ska satsas på infrastruktur de närmaste åren.