Hjälmen – en allt viktigare huvudsak för cyklisten

Trägen vinner med informationskampanjerna. Att se cyklister bära hjälm i centrummiljö blir allt vanligare. Nästa utmaning för NTF blir att försöka påverka målgruppen på elsparkcyklar. "Huvudet är viktigt att skydda", säger Lars Nordquist, verksamhetsansvarig.

NTF:s önskan: Lika naturligt som man låser upp cykeln bör det vara att knäppa låset till cykelhjälmens hakspänne.

NTF:s önskan: Lika naturligt som man låser upp cykeln bör det vara att knäppa låset till cykelhjälmens hakspänne.

Foto: Jeppe Gustafsson/TT

Norrköping2021-11-21 17:31

Fler och fler använder cykelhjälm, enligt Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) årliga cykelhjälmsmätning. Den bygger på mer än 100 000 observationer i landet. I Östergötland har användningen ökat med fyra procent bland vuxna och en procent bland barn jämfört med förra årets mätning. På riksplanet – och för andra året i rad – bär fler än hälften av cyklisterna hjälm. 2013 var det 42 procent.

– Människor blir förståndigare och förståndigare. Vi försöker på alla sätt få ut budskapet om hur viktigt huvudet är att skydda. Möjligen ser vi en början till en ny cykelkultur i Östergötland där cykelhjälmen blir ett mer naturligt inslag, oavsett var du bor i länet. Det är mycket glädjande att allt fler cyklister gör vad de kan för ett ökat och säkrare cyklande. Det sker automatiskt när cykelinfrastrukturen blir säkrare och man upplever att man framför ett fordon på ett säkert sätt, säger Lars Nordquist, NTF, Östergötland.

Han förklarar att ett ökat och säkrare cyklande kräver lägre hastigheter i tätorter. Inte minst där cyklister och gångtrafikanter blandas med motorfordon. Sänkt hastighet hjälper till att snabba på ett billigare transportsätt som bidrar till ökad fysisk aktivitet och bättre folkhälsa, menar han.

– Men om cyklandet ska kunna bli säkert måste cykelhjälmsanvändningen fortsätta att öka. 80 procent av alla cyklister som skadas allvarligt gör det i en singelolycka. Nästa steg blir att titta på hur vi ska hantera elsparkcyklarna som går i 25 km/tim, vilket är ett problem. Att köra omkull i den hastigheten – även om fallhöjden inte blir så hög – kan sluta riktigt illa om man slår huvudet i backen.

Håller "töntstämpeln" att bära cykelhjälm på att tvättas bort?

– Ja! I Stockholm använder 75 procent hjälm. I andra sammanhang – på en ishockeyrink, i skidbacken, i ridhus och i cyklistklubbar – är hjälm en självklarhet. Personligen cyklar jag inte en meter utan hjälm. Allvarliga huvudskador är svåra att fixa, säger Lars Nordquist.

Enligt Trafikverket skadas 2 000 cyklister allvarligt varje år i trafiken. Mellan 20–30 avlider. Majoriteten av dem har huvudskador. Cykelhjälmen minskar risken för huvudskador med minst 50 procent. Om alla bar hjälm skulle antalet omkomna minska med 25 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!