Han har bott i samma hyreslägenhet på tredje våningen sedan 2014. Redan året efter såg han de första tecknen på mössens framfart.
– Vi hörde hur de sprang i mellanväggarna på nätterna. Dessutom hade mössen ätit stearin från ljusen på bordet. Vi såg från vardagsrummet hur en mus sprang över hallgolvet men att fånga dem är inte lätt. De är snabba att gömma sig, berättar Alex Jassim.
Möss har också legat döda bakom nedre kökslådorna och längst in under diskbänken där de också fastnat.
– Det är först när det luktar illa som man förstår vad det kan vara och börjar söka i trånga utrymmen, förklarar han.
I skafferiet ovanför kylskåpet – bland ris, makaroner, knäckebröd och gryner – har han riggat två klassiska musfällor med nougatpålägget Nutella. Fällorna är dock tomma. Avföringslortar och urinfläckar i skåpet vittnar om goda dagar för mössen.
– Varken jag eller Anticimex – som jag har rådfrågat – vet hur gnagarna tar sig in. Hyresvärden har försökt täppa till små håligheter på flera ställen under diskbänken och bakom överskåpen men det hjälper inte. Jag ser till och med muslort i utrymmet mellan kylskåp och skafferi. Tyvärr tycker jag att Hyresbostäder kunde gjort mer för oss. Vi får noll gehör, sympati eller kompensation, säger Alex Jassim.
Lars Löfgren är marknadschef på kommunala bostadsbolaget Hyresbostäder. Han berättar att problemet många gånger, och av olika anledningar, är svåra att lösa. Mössen är mästare på att ta sig in i mycket trånga utrymmen och fastigheterna ger både mat och husrum.
– Vi tar de här frågorna på största allvar och vill att hyresgästerna kontaktar Anticimex som vi har avtal med. Dessutom har Hyresbostäder snickare som åker ut och tätar hål så gott det går. Vi ska dock veta att en mus kommer igenom hål på en kvadratcentimeter.
Är det vanligt hos er?
– Det förekommer, mestadels så här års. Hus är varma, sköna och torra. Möss som hittar in kan ibland få svårt att ta sig ut i naturen igen och då blir de kvar i fastigheterna.
Han råder Alex Jassim att kontakta Anticimex och Hyresbostäders bovärd om bekymren fortfarande kvarstår efter utförda insatser.
– Vår personal och skadedjursbekämparna gör vad de kan för att hjälpa till. Den här typen av problem är allvarliga, säger Lars Löfgren.