73 kurvor med gasen i botten
Gillar du att köra fort, men är rädd om körkortet? Passa då på att kombinera en kortsemester med laddad bilkörning på tyska Nürburgring.
Med 73 kurvor per varv är det en fröjd för mc-åkare som vill åka av sig på laglig väg.
Foto:
Som privatperson kan man betala strax under 80 euro för att få gasa fritt i fyra varv på Nordschleife. Med korta intervaller släpps både bilar och motorcyklar i väg på sträckan.Det gör att som förare måste man vara oerhört observant på var alla andra befinner sig på banan. När som helst kan man bli omkörd av någon som är betydligt snabbare än vad man själv är.Ett grönt helvete
Tyvärr kräver banan sina offer både vad det gäller fordon och människoliv. Det är inte utan anledning till att banan kallas för Die grüne Hölle vilket på svenska betyder Det gröna helvetet. För att göra det hela svårare så är banan dessutom väldigt kuperad. Höjdskillnaden mellan banans högsta och lägsta punkt är cirka 300 meter.Just det att banan är så pass lång gör att det är svårt att lära sig alla dessa 73 kurvor.Många som åker till Nürburgring brukar spela något av de förträffliga spel som finns till Xbox och Playstation. Där kan man köra hela banan under verkligt realistiska former. Ett förfarande som även många motorcyklister använder när de ska memorera banan till legendariska Isle of Man. Där är hela varvet dessutom sex mil långt.Ringen-taxi
Vill man uppleva Nordschleife på ett annat sätt så kan man alltid åka med i en så kallad Ringen-taxi. Då åker man med duktiga förare i till exempel en BMW M5 eller liknande. Det är förare som åkt detta varv ett antal hundra gånger och garanterat bjuder på ett upplevelse utöver det vanliga.Ringen-taxi är oerhört populärt och man måste boka tid långt i förväg för att få chansen.En legendarisk förare av Ringen-taxi är tyskan Sabine Reck. Hon kan attackera banan som få andra. I ett reportage i engelska motorprogrammet Top Gear avverkar hon Nordschleife på 10 min och 8 sekunder. Det låter inte så märkvärdigt, en tid som många kan matcha med sin sportvagn. Skillnaden är bara den att Sabine Reck gjorde det i en stor Ford Transit.
fakta De bästa vartiderna för produktionsbilar
Tid, min - Bilmodell6,55 - Radical SR87,11 - McLaren F17,12 - BMW M3 GTR7,12 - Radical SR3 Turbo7,14 - Donkervoort D8 RS7,15 - Edo Porsche 996 GT2 RS7,18 - Donkervoort D8 RS7,22 - BMW M3 CSL (LOADED)7,28 - Pagani Zonda F Clubsport7,28 - Porsche Carrera GT7,32 - Porsche Carrera GT7,32 - Pagani Zonda F7,32 - Porsche 997 GT27,32 - Gemballa Porsche GTR7,34 - Koenigsegg CCR7,38 - Nissan GT-R
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!