Familjen var på väg mot High Chapparal och hade gjort ett depåstopp i Jönköping. När de hade checkat in på hotellet för kvällen fick de ett videosamtal från Marias mormor som befann sig i familjens hus för att hålla ställningarna.
– Då stod hon där med en karl i blå t-shirt som höll åtta pizzor i handen, fem Vesuvio och tre Hawaii, säger Johan Levin, fadern i familjen.
Maria hade även lyckats betala för pizzorna så budets enda uppgift var att leverera dem, men eftersom mormodern inte hade beställt något så ville hon inte ta emot dem.
– Svärmor kan ingen svenska, så de förstod inte varandra. Det blev väldigt förvirrat, jag trodde att det var betalningen det handlade om, att han skulle ha pengar för han dröjde sig kvar. Men det var ju för att svärmor inte ville ta emot pizzorna, säger Johan Levin.
Efter några vändor kunde pizzabudet lämna beställningen i huset och åka vidare.
– Jag ringde min moster som bor ute på landet och har en större familj så de fick komma och hämta pizzorna. Sen behöll nog svärmor en pizza för sig själv också, säger Johan Levin.
Kommer detta påverka Marias mobilanvändande framöver?
– Man borde från oss föräldrar vara mer observant, men det gick så snabbt och vi satt ju vid samma bord. Det intressanta är att det var ett så pass stort antal pizzor och att hon lyckades få iväg beställningen. Vi har beställt flera gånger och det ska ju vara enkelt så klart, men någon form av barnspärr borde de ha kan man tycka, säger Johan Levin.
– Även om vi som företag inte ta ansvar för ett barns mobilanvändande är det självklart olyckligt det som hänt. Vi förstår att en föräldrer inte blir glad om det visar sig att ens barn lyckats beställa hem oönskad mat. Om kunden inte redan har varit i kontakt med oss så uppmanar jag henne att höra av sig till vår kundtjänst, säger Anna Anderberg, kommunikationsansvarig på Onlinepizza.