11 000 kronor för en tank efter historisk landning

De är flygfantasterna som tog sin Vampire från Västerås till Norrköping. "Vi sa det när vi cirklade runt över Bråvalla – att nu är cirkeln sluten".

Vampire på jubileumsbesök i Norrköping

Vampire på jubileumsbesök i Norrköping

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2021-06-04 17:03

4 juni 1946 landade tre J 28 de Havilland Vampire – Sveriges första jetplan – på Bråvalla, F13 i Norrköping. De inköpta planen från Storbritannien landade under militär sekretess. 

Men nu 75 år senare kan man konstatera att det första klivet var ett stort steg framåt för svensk försvars- och flygplansindustri. Början på en ny era.

undefined
Patrik Molander och Jan Andersson styrde det tidiga jetplanet från 1940-talet.

Piloten Jan Andersson och navigatören Patrik Molander uppmärksammade det med att flyga från Västerås, över Malmen i Linköping, för att senare landa för en tankning på Kungsängen i Norrköping.

– Vi sa det när vi cirklade runt över Bråvalla att nu är cirkeln sluten, säger Patrik Molander samtidigt som piloten Jan Andersson fyller på de åtta tankarna i vingarna.

En tankning som kostade dryga 11 000 kronor. Egentligen skulle Norrköping passerats i luften. Tankningen var planerad på Skavsta. Med en förbrukning på mellan 20-30 liter i minuten, behövs det inte många extra varv i luften för att tömma tankarna.

Jan Andersson köpte planet i Schweiz, och det är ett av Sveriges idag tre flygdugliga Vampire.

– Schweiz flygvapen använde dem till 1990-talet, de såldes ut 1992, 1993. Då hade de auktion med en väldig massa ensitsiga flygplan tagna ur tjänst. Det var en massa privatpersoner på plats. För mig är det här som en sportbil. De står sig bra. Det är fantastiskt att man fortfarande kan åka med dem, hålla dem vid liv.

Hur går det till rent praktiskt?

– Mycket reservdelar, mycket pengar och jäkligt duktiga tekniker är vad som krävs. De som har varit med ett tag i den här jaktsvängen hjälper till. Den här är baserad i Västerås där vi har en förening för historiska flygplan med kunnigt folk, berättar Jan.

undefined
Åtta tankar är det i planets vingar med överflyttning. Det krävs när det går åt 30 liter i minuten i luften.

Om intresset är att vara i luften, livnär sig flygfantasten på vattnet med sin marina firma i Sydkorea. Där jobbar han med olja, gas, marinindustri och skeppsbyggeri. 

– Det är det jag tjänar pengar på, det här bara kostar pengar, säger Jan och ler.

Hur är det att flyga den första typen av jetplan, 75 år efter att de landat här?

– Det är en fantastisk maskin att flyga. Den tillhör generation ett bland jetplanen, men är trevlig. Man visste egentligen inte hur en gasturbin skulle se ut i ett flygplan. Därför är den väldigt kort och lutar med en bom baktill. Det var därifrån det började, till dagens fighters - som Gripen, säger Jan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!