Digital försäljning minskade intresset för majblomman

Förra året såldes majblomman bara digitalt. Det drabbade försäljningen kraftigt. Nu kan man köpa sina majblommor på traditionellt vis.

Årets majblomma är gräddvit med gul prick i mitten och säljs digitalt. Blomman kan säljas av klasser och föreningar, men även av enskilda barn.

Årets majblomma är gräddvit med gul prick i mitten och säljs digitalt. Blomman kan säljas av klasser och föreningar, men även av enskilda barn.

Foto: TT

Norrköping2022-03-29 15:00

Under det pandemidrabbade fjolåret skedde majblommeförsäljningen enbart digitalt. Det påverkade försäljningen på ett negativt sätt. Den sjönk rejält. Totalt inbringade de sålda majblommorna 39 miljoner kronor. Att jämföras med 66 miljoner kronor från 2019. Även i år sker försäljningen digitalt. Men inte enbart. Den traditionalla, fysiska försäljningen är samtidigt tillbaka.

– Ja, det känns jätteroligt att vi åter kan sälja som vanligt, säger Åse Henell, generalsekreterare för organisationen Majblomman.

– Det är ju så de allra flesta helst köper sina majblommor. Men vi kommer också att behålla den digitala möjligheten där alla som säljer via nätet kan etablera sin egen webbshop för släktingar och vänner. Målet med försäljningen i år är att komma tillbaka till 2019 års summa. Det finns ett enormt stort behov av ekonomiskt stöd ute i samhället.

Även i Norrköping påverkades försäljningen på ett negativt sätt under förra året.

– Vi sålde bara för tio procent av vad vi brukar göra, säger Lena Svensson på majblommeföreningen i Norrköping.

undefined
Årets majblomma är gräddvit med gul prick i mitten och säljs digitalt. Blomman kan säljas av klasser och föreningar, men även av enskilda barn.

De första majblommorna såldes i Sverige redan 1907 och precis som i dag gick pengarna till att motverka barnfattigdomen i Sverige. 

Barn som lever i familjer där pengarna inte räcker till kan ansöka om ekonomiskt stöd hos föreningen och hur många barn som kan få hjälp beror på hur många majblommor som säljs. I och med pandemin har summan minskat och nu hoppas Lena Svensson på fler försäljare i år.

– För behovet av hjälp har tvärtom ökat, säger Lena Svensson.

Årets blomma är formgiven av tioårige Oskar Björklund. Den är gräddvit med en gul prick i mitten och Oskar själv säger att han tänkte på ägg när han gjorde den och att ägg påminner honom om föreningen Majblomman. "Den är som ett skyddande skal för barn som behöver det."

Nästa år är målet att blommorna åter ska gå att sälja på vanligt sätt och tack vare en fond som föreningen har, dit bland annat företag skänker pengar, kunde Majblomman i Norrköping trots allt hjälpa 125 familjer förra året med en total summa på 180 000 kronor.

Pengarna kan bland annat gå till fritidsaktiviteter, en jacka eller ett efterlängtat barnkalas.

undefined
Majblomman har sålts i Sverige i över 100 år och pengarna går till att bekämpa barnfattigdomen. Årets blomma börjar säljas den första april.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!