SSSSSaaaaablar vad det gick undan på Björkvik

Två dussin gasglada Saabägare samlades förra helgen på Björkvik flygfält för att testa sina turbobilar. Den 12 maj hade två dussin Saabar och dess ägare samlats för att delta i Nordic Performance day. Tanken var att alla skulle få chans att gasa av sig ordentligt och dessutom mäta prestandan.

Foto:

Motor2007-05-19 01:09

På gränsen mellan Östergötland och Sörmland ligger Björkviks flygfält. Det är ett nedlagt militärflygfält som nuförtiden används till motorsport.Den 12 maj hade två dussin Saabar och dess ägare samlats för att delta i Nordic Performance day. Tanken var att alla skulle få chans att gasa av sig ordentligt och dessutom mäta prestandan.

- Vi använder oss av GPS-teknik för att få exakta mätningar. Med Racelogic får vi ut accelerationstiderna för vilka intervaller som helt, berättar Magnus Uhr från Norrköping som arrangerade träffen.

Full gas

I princip är det bara att stå på fullt på gasen genom växlarna och sedan kan man gå in i datorn och läsa av hur man accelererat mellan till exempel 100-150 km/t eller 70-200 km/t.- Men givetvis passade vi även på att köra 402 meter man mot man på gammalt hederligt vis.Under själva tävlingsmomentet delade man in sig i olika klasser beroende på hur mycket motoreffekt bilen har.

-Den "värsta" klassen är för bilar över 300 hästkrafter. Där platsade över hälften av bilarna, säger Magnus Uhr och småler.Håkan Sundström från Stockholm var en av dem som passade på att lufta sin bil. Han kör en Saab 9000 -98.

Den är långt ifrån original. - 510 hästkrafter har jag bromsat bilen till. Mätningarna med GPS-utrustningen ger bevis på detta.Vad sägs om 0-100 km/t på 6,0 sekunder och 100-200 km/t på 8,7 sekunder.Man ska då veta att en Lamborghini Gallardo behöver 9,0 sekunder för att avverka intervallen 100-200 km/t.Till träffen på Björkvik var dock effekten lite lägre, cirka 470 hästkrafter.

- Bilen har stått strömlös en längre tid och det medförde att programvaran till motorstyrningen försvann. Nu fick jag lägga in en annan programvara så länge för att kunna köra.Det mesta av ombyggnaden av Saaben har Håkan Sundström gjort på egen hand.

- Den här bilen har jag haft under flera års tid. För cirka två år sedan blev jag helt klar med den. Trots att det är så mycket effekt i bilen så går den bra att använda till vardags.

Väcker uppmärksamhet

Håkans bil väcker en hel del uppmärksamhet med all effekt.Både på gott och ont.

-Jag har fått bilen stulen en gång. Men det spred sig snabbt på diverse nätforum och till slut fick de som stulit bilen kalla fötter och lämnade tillbaka den, säger Håkan Sundström.Testdagen på Björkvik tycker han var perfekt. Han brukar åka runt på andra liknande event som "En dag på strippen".

-Här var det lite lugnare och mer avspänt eftersom vi inte var så många. Dessutom kunde man gå runt om byta idéer med andra Saab-åkare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!