Däckrazzior i hela landet

Med början fredagen den 31 augusti och fram till den 7 september kommer det att genomföras ett stort antal däckrazzior över hela landet.

Foto:

Motor2007-08-31 11:09
Syftet är att öka bilisternas kunskap om mönsterdjupets betydelse för trafiksäkerheten och att öka medvetenheten om lufttryckets betydelse för miljön och trafiksäkerheten.

Kampanj Däckrazzia drivs gemensamt av Polisen, NTF, Bilprovningen, Vägverket och Däckbranschens informationsråd.

Resultat från tidigare däckrazzior visar att 33 procent hade minst ett slitet däck (tre millimeter eller mindre mönsterdjup). Endast elva procent av bilförarna visste att de hade slitna däck. Sex procent hade minst ett olagligt däck (mindre än 1,6 millimeter mönsterdjup) och tio procent hade minst ett däck med rejält för lite lufttryck.

- Forskningsresultat visar att olycksrisken ökar tydligt när man kör på däck med mindre än tre millimeters mönsterdjup, säger Mats Carlsson, utvecklingschef på NTF i ett pressmeddelande.

För lågt lufttryck i däcken ökar också olycksrisken.

- Det är också dåligt för både plånboken och miljön. Om man kör med med för lågt lufttryck slits däcken i förtid, bränsleförbrukningen ökar och bilen blir svår att manövrera i en kritisk situation, säger Christina Almgren, informationschef på Bilprovningen.

De däckrazzior som gjort tidigare visar på tydliga regionala skillnader. Tre regioner, Småland, Östergötland/Närke och Västmanland visade sig vara klart bättre än övriga.

- De relativt stora regionala skillnaderna kan bero på att polismyndigheterna har olika ambitionsnivå inom trafiksäkerhetsområdet. Detta är en fråga som lyfts fram i den nya nationella strategin för polisens arbete med trafiksäkerhet som vi nu håller på att arbeta med, säger Inge Carreman, trafikpolischef i Södermanlands län.

Han påpekar också att polisen kan effektivisera sitt trafiksäkerhetsarbete genom samverkan med externa aktörer och att Kampanj Däckrazzia är ett bra exempel på detta.

En däckrazzia går till så att polisen gör en ordinare trafikkontroll där föraren bland annat får visa körkort och genomgå nykterhetsprov. Därefter erbjuds föraren att få bilens däck undersökta. Däckkontrollen är frivillig.

I Finland har en liknande kampanj pågått i tio år. Under den perioden har andelen slitna däck minskat betydligt. Förhoppningen är att den svenska kampanjen ska ge ett lika positivt resultat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!