Finspångs Tekniska har inlett ett stort projekt i Ljusfallshammar, som kommer påverka samhället de närmaste två åren.
– Vi har haft problem med vattenläckage. Det är väldigt gamla ledningar och vi räknar med att byta ut alla i ungefär halva Ljusfallshammar. Vi gör det för att få säkrare vattenleverans med mindre vattenläckor, säger Niclas Rikardsson, driftingenjör, Finspångs Tekniska.
Arbetet med att byta ut de över 60 år gamla vattenledningarna har påbörjats i västra delen av samhället.
– Vi räknar med att jobba oss framåt med ungefär två och en halv meter per dag. Ett sånt här arbete påverkar invånarna mycket, säger projektledaren Melanie Horkeby.
Information har lämnats ut om att det kommer bli svårt för en del boende att ta sig fram till sitt hus vissa perioder och att det även kan bli begränsad genomfart.
Vilken är den största utmaningen med projektet?
– Att försöka störa folk som är bosatta i området så lite som möjligt, menar Niclas Rikardsson.
– Några blir oroliga, men många uppskattar att vi satsar på orten. Det pratas ibland om att det inte satsas på landsbygden, men vi gör många satsningar på mindre orter som bland annat Ljusfallshammar, Rejmyre, Hävla och Byle, säger Melanie Horkeby.
Hon påpekar att man försöker ta hänsyn, så att invånarna ska kunna ta sig in och ut från sina hus, utan att infarterna blockeras vid arbetet.
Ljusfallshammarsbon Malin Jonsson var en av de första som påverkades.
– De började arbetet utanför vårt hus. Det hade blivit något missförstånd, så vi hade inte fått information om det. De började precis vid vår infart. Vattnet stängdes av några gånger i samband med arbetet.
– Vi borde fått mer information om det här, säger Malin.
33-åringen berättar att det har gjorts en hel del arbeten i Ljusfallshammar på grund av ledningar som läcker.
– Det har varit vattenläckage flera gånger. Då har gatan fått stängas av för att grävas upp. Det är bra att vattenledningarna byts ut, vi hoppas att det ska bli bättre, säger Malin Jonsson.
Niclas Rikardsson bemöter kritiken angående bristande information om projektet.
– Vi hittade inga kontaktuppgifter: telefonnummer eller mejluppgifter till de berörda vid den här fastigheten. Anledningen till att vi började arbetet utanför deras hus var att vi hittade en vattenläcka där. Det var alltså inte själva projektet som drog igång då, utan vi var tvungna att åtgärda vattenläckan, så det kan ha sett ut som att vi började med bytet av vattenledningarna där, säger han.
Kunde ni ha gjort en mer omfattande informationskampanj?
– Vi har gjort många saker: skickat ut information till de boende, vägföreningen, lämnat lappar, som ska ha delats ut till alla boende, och haft informationskväll inför starten av projektet. Vi har även lämnat information i vår app, plus via sms-tjänster. Vi brukar tipsa om att snabbast information går att få genom att ladda ner vår app "Hemkollen", konstaterar Niclas Rikardsson.
Ann-Sofie Brorsson är bosatt i Ljusfallshammar sedan drygt 40 år.
– Jag har inte känt mig ett dugg berörd av arbetet. Jag tycker det är jättebra och kul att det satsas i Ljusfallshammar, säger hon.
Hon har förståelse för att gamla ledningar behöver bytas ut.
– Det är fullt förståeligt att det blir lite störningar när saker och ting behöver åtgärdas. Det är bra att det görs, säger Ann-Sofie Brorsson.