Småskaligt och familjärt på Kinda kanal

Sugen på en tur på kanalen i sommar? Visst, Göta kanal lockar alltid turisterna men nu väljer vi att istället åka med M/S Kind på Kinda kanal.

Slussningen utmed Kinda kanal är ett spektakulärt skådespel som givetvis måste förevigas.

Slussningen utmed Kinda kanal är ett spektakulärt skådespel som givetvis måste förevigas.

Foto: Gunnar Hagberg

Linköping/Kinda2024-06-19 16:00

Vi har knappt slagit oss ner i godan ro på en plats i aktern när en nypåstigen passagerare banar sig fram i vimlet.

– Är det här aktern?, frågar han med orolig röst.

undefined
Slussningen utmed Kinda kanal är ett spektakulärt skådespel som givetvis måste förevigas.

Aha, inget sjömansämne precis. Bäst att vara tydlig men samlad.

– Stämmer. Slutet på båten. Och vi ska däråt, svarar vi och pekar i båtens färdriktning.

Mannen förefaller nöjd med svaret, lugnet återvänder och vi kan kasta loss från Tullbron i centrala Linköping.

undefined
M/S Kind passerar genom Sturefors sluss.

En sommar på kanalen i Östergötland brukar i regel handla om Göta kanal. Välkänd och hårt lanserad. Den här gången väljer vi istället det mer småskaliga, familjära och "nära" alternativet. Kinda kanal. En 80 kilometer lång vattenväg mellan sjöarna Roxen i norr och Åsunden i söder. En stillsam färd på lugna vatten för oss som förläst oss på Jerome K Jeromes klassiker "Tre män i en båt" och som aldrig har bråttom genom den lummiga grönskan och de sensationellt snäva slussarna.

undefined
Sedan 2015 driver Marianne Trygg Rederi AB Kind på egen hand.

– Det är just på så sätt jag brukar rekommendera Kinda kanal. Mindre än Göta kanal men mer personlig och med en helt annan upplevelse vid slussningarna.

Det säger Marianne Trygg, ägare och vd för Rederi AB Kind som trafikerar kanalen med M/S Kind.

Hennes föräldrar grundade rederiet 1960 och 2015 tog hon över som ensam ägare.

undefined
Eftersom regnet hänger i luften tar de flesta passagerarna plats i salongen.

– Det var kanske inte min mening när jag var ung. Att driva rederiet på egen hand. Jag hade tänkt att ägna mig åt annat och utbildade mig därefter. Samtidigt visste jag förstås att det här möjligheten alltid fanns. Till en början tog jag över och drev det tillsammans med min bror Tomas. Nu gör jag det på egen hand med duktiga medarbetare bakom mig, fortsätter Marianne Trygg.

undefined
Slussarna i Kinda kanal öppnas och stängs med handkraft.

Kinda kanal är, precis som Göta kanal, en vattenled med anor. Den togs i bruk 1871 och har sedan dess varit betydelsefull för både handel och kommunikation när den delen av Östergötland utvecklats. Resan erbjuder 15 slussar, fördelade på nio slussområden, som alla öppnas och stängs för hand av slussvakterna. Bara det ett skådespel i sig.

Rederiet har en mängd kryssningar på sin repertoar. Både dags- och kvällsturer. För att inte tala om stora kanalturen som tar en heldag i anspråk. Vi är något mer anspråkslösa och väljer en dagstur för att, efter ett tag, mönstra av vid Sturefors slott. Lite kulturhistorisk påfyllning på köpet.

undefined
Kapten Robin Larsson styr M/S Kind med säker hand genom de bitvis smala passagerna.

Turen är fullbokad och eftersom regnet hänger i luften slår sig de flesta ned vid borden inne i salongen. Vi börjar i aktern för att sedan avancera mot fören när den första slussen närmar sig.

Tannefors slussar visar sig bestå av tre slussbassänger och bjuda på en dryga tio meter hög "klättring". Det är smalt, trångt och spektakulärt när kapten Robin Larsson håller tunga rätt i munnen och genomför slussningen utan att ens nudda slussens branta stenväggar. Efter Tannefors väntar Hackefors som är Nordens djupaste träsluss. Imponerande, även om den var världens djupaste enkelsluss när den togs i bruk 1869.

undefined
Nu är vi framme vid målet för vår medverkan ombord. Sturefors slott. Slottet är privatägt men slottsparken är öppen för allmänheten.

Slussens vid Hjulsbro står näst i tur. Men den har en såpass liten nivåskillnad (0,2 meter) att den står öppen under sommarhalvåret. Allt slussande har ändå satt fart på hungern. Tack och lov har verksamheten i skeppsköket varit intensiv sedan vi kastade loss.

– Tolv biff, tre lax och en sallad beställda. Och 23 smörrebröd, kan Marianne Trygg rapportera.

– Vi brukar få beröm för maten vi serverar ombord. Vi lagar allt själva från grunden. Husmanskost med regionala råvaror och traditioner. Så lite tillkrånglad som möjligt. Det är nyckeln.

undefined
Ännu en sluss längs Kinda kanal. Totalt finns det 15 slussar.

Lunchen intas medan landskapet passerar utanför i måttfull takt. Vi passerar badvikar, caféer och gårdsbutiker. Och vi som har snöat in på "Tre män i en båt" väntar nästan att J, George och Carl från romanen ska dyka upp bakom nästa kanalkrök med hunden Montmorency i släptåg. Men...nej, det får stanna vid en fantasi.

undefined
"Ni ska ditåt. Söderut". Vägvisaren i vattnet.

Däremot närmar vi oss nu Sturefors slott och det är dags att ta farväl av M/S Kind som fortsätter färden söderut. En av kryssningarna i det ordinarie programmet heter annars "Slott & slussar". En dagstur med start klockan 10 och hemkomst 16:15 och som innehåller en timmes vistelse vid slottet.

undefined
Dags att påbörja klättringen. Ett märkvärdigt skådespel där man från fören har bästa utsiktsplatsen ombord.

Som med alla slott är Sturefors historia fylld av dramatik. Ture Bielkes öde inte minst. Han blev slottets ägare 1584 men råkade illa ut i maktkampen mellan Sigismund och Karl IX. Han stod på den förstnämndes sida men sedan Karl IX tagit makten var Ture Bielke en av de fem som halshöggs vid Linköping blodbad år 1600.

Nu är det tack och lov lugnare i slottsparken, öppen för allmänheten.

undefined
Slussen i Sturefors lämnas bakom fartyget. Hamra sluss väntar härnäst.
Karta: Tullbron
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!