Oljud på stationen: Nu ska rösten i högtalarna höras bättre

Rösten i högtalarna på Resecentrum i Linköping ska förbättras. Och för att göra det var Trafikverket på plats i onsdags och spelade upp ett brummande oljud i några timmar.

”Det här är definitivt Trafikverkets modernaste ljudsystem. Men jag kan garantera dig att det finns någon hifi-snubbe som har en stereo hemma som är betydligt mer modern", säger Daniel Asovic, nationell samordnare på Trafikverket om det nya ljudsystemet som installeras på stationerna.

”Det här är definitivt Trafikverkets modernaste ljudsystem. Men jag kan garantera dig att det finns någon hifi-snubbe som har en stereo hemma som är betydligt mer modern", säger Daniel Asovic, nationell samordnare på Trafikverket om det nya ljudsystemet som installeras på stationerna.

Foto: Agnes Ganestål

Linköping2025-02-17 12:48

I onsdags kom ett 20-tal reflexklädda kollegor från Trafikverket till Linköping för att testa det nya högtalarsystemet. Syftet: Att den där rösten som berättar om inkommande eller försenade tåg ska höras bättre. Och bättre i det här fallet kan faktiskt betyda både högre och lägre volym.

För att lära rösten vilken volym den ska ligga på spelade de upp ett oljud, som Trafikverkets nationella samordnare Daniel Asovic kallar det, ur flertalet högtalare på olika platser på stationen. Ljudet mättes sedan för att kunna ställa in det automatiska utropssystem Järda, som rösten kallas, på rätt volym.

Ljudsystemet ska bytas i hela Sverige, men Linköping får fungera som teststation. Det gamla är utdaterat och har brister.

– Antingen blir det för högt så du stör grannarna och alla som försöker sova, eller så blir det för lågt så du inte hör vad som sägs. Den nya ljudanläggningen kommer anpassa sig utefter den aktuella ljudnivån som är på stationen, säger Daniel Asovic.

Har folk klagat på det befintliga ljudsystemet?

– Det har definitivt varit en del bakom beslutet. Det är ganska vanligt att det låter mer på stationer som är öde, så att ljudsystemet väcker grannarna. Det är ju inte så kul att bo vid något som ropar hela tiden. Men den största anledningen är att vi hela tiden strävar efter att modernisera Trafikverket.

Det nya bättre ljudet ska kunna höras kort efter att Trafikverket har gjort sin analys.

Hur stor skillnad kommer det vara för resenärerna?

– Förhoppningsvis kommer de märka en stor skillnad på hörbarheten framför allt. Ljudanläggningen kommer justera volymen och försöka göra sitt absolut bästa för att skära igenom det oljud som är på stationen.

Att Linköping är först i Sverige att göra det här testet är inte en slump. Resecentrum är utvald för att den är lik många andra i Sverige.

– Den är en väldigt representativ station för resten av landet. Den har en mittplattform, bra väntsal och allt sådant.

Inför onsdagens ljudtest var Jonas Holm Pileborg, specialisttekniker på Trafikverket, lite pirrig.

– Jag har varit lite nervös de senaste veckorna. När vi fick ut ljud förut och hörde att den automatiska volymregleringen fungerade, då stod vi och klappade och tänkte ”yes, det funkar!”

Ljudet som hördes i några timmar beskrev Jonas Holm Pileborg som obehagligt.

– Ja, det är ett ljud som innehåller i princip alla frekvenser som finns i mänskligt tal. Men vi vill poängtera att vi gör det här för att det ska bli ett bra resultat sen.

undefined
Trafikverket satte ut flera mätinstrument för att utvärdera ljudet.
undefined
Anledningen till att Linköpings resecentrum blir först med att få testa det nya systemet är att stationen lämpade sig särskilt bra då den är lite som ett genomsnitt av de flesta stationer runt om i Sverige.
undefined
Trafikverkets talsystem, den som ropar ut när tåg är på ingång eller är försenade, heter Järda. Det kommer användas även i de nya högtalarna. Järda kallas internt också för Järnvägsdamen.
undefined
Det var många från Trafikverket som var på plats för att se till att testet kunde utföras korrekt.
undefined
På flera stolpar i resecentrum satt det uppe lappar som uppmärksammade resenärer att ett ljudtest skulle ske under dagen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!