I onsdags kom ett 20-tal reflexklädda kollegor från Trafikverket till Linköping för att testa det nya högtalarsystemet. Syftet: Att den där rösten som berättar om inkommande eller försenade tåg ska höras bättre. Och bättre i det här fallet kan faktiskt betyda både högre och lägre volym.
För att lära rösten vilken volym den ska ligga på spelade de upp ett oljud, som Trafikverkets nationella samordnare Daniel Asovic kallar det, ur flertalet högtalare på olika platser på stationen. Ljudet mättes sedan för att kunna ställa in det automatiska utropssystem Järda, som rösten kallas, på rätt volym.
Ljudsystemet ska bytas i hela Sverige, men Linköping får fungera som teststation. Det gamla är utdaterat och har brister.
– Antingen blir det för högt så du stör grannarna och alla som försöker sova, eller så blir det för lågt så du inte hör vad som sägs. Den nya ljudanläggningen kommer anpassa sig utefter den aktuella ljudnivån som är på stationen, säger Daniel Asovic.
Har folk klagat på det befintliga ljudsystemet?
– Det har definitivt varit en del bakom beslutet. Det är ganska vanligt att det låter mer på stationer som är öde, så att ljudsystemet väcker grannarna. Det är ju inte så kul att bo vid något som ropar hela tiden. Men den största anledningen är att vi hela tiden strävar efter att modernisera Trafikverket.
Det nya bättre ljudet ska kunna höras kort efter att Trafikverket har gjort sin analys.
Hur stor skillnad kommer det vara för resenärerna?
– Förhoppningsvis kommer de märka en stor skillnad på hörbarheten framför allt. Ljudanläggningen kommer justera volymen och försöka göra sitt absolut bästa för att skära igenom det oljud som är på stationen.
Att Linköping är först i Sverige att göra det här testet är inte en slump. Resecentrum är utvald för att den är lik många andra i Sverige.
– Den är en väldigt representativ station för resten av landet. Den har en mittplattform, bra väntsal och allt sådant.
Inför onsdagens ljudtest var Jonas Holm Pileborg, specialisttekniker på Trafikverket, lite pirrig.
– Jag har varit lite nervös de senaste veckorna. När vi fick ut ljud förut och hörde att den automatiska volymregleringen fungerade, då stod vi och klappade och tänkte ”yes, det funkar!”
Ljudet som hördes i några timmar beskrev Jonas Holm Pileborg som obehagligt.
– Ja, det är ett ljud som innehåller i princip alla frekvenser som finns i mänskligt tal. Men vi vill poängtera att vi gör det här för att det ska bli ett bra resultat sen.