Utvecklingen mot säkrare bilar har paradoxalt nog också medfört att räddningstjänsten ställts inför större utmaningar. Förstärkta karosser gör det svårare att klippa upp bilen, vilket kan vara nödvändigt vid allvarligare olyckor. Krutladdningar till krockkuddar och dylikt kan dessutom utgöra en säkerhetsrisk både för räddningspersonal och skadade.Sparar tid
Lösningen är ett så kallat räddningskort, vilket är en skiss som bland annat visar var karossen är förstärkt samt var krockkuddar, bältessträckare, batteri och bränsletank sitter.- Genom att man vet var komponenterna sitter spar vi värdefull tid. Men framför allt blir räddningsarbetet säkrare både för oss och för de skadade, säger styrkeledare Lennart Ahlberg, Räddningstjänsten Östra Götaland.Redan i dag använder sig vissa räddningstjänster i landet av digitala lösningar, där man på en handdator kan få upp ett räddningskort för olycksfordonet genom att knappa in dess registreringsnummer.I Tyskland har bilarna varit utrustade med räddningskort i flera år, och tyska studier visar att räddningsinsatsen kan förkortas med upp till tio minuter.- Vår förhoppning är att räddningskortet ska bidra till att liv räddas vid svåra olyckor. Nu gäller det bara att få bilbranschen att nappa på det här, säger Jan Leander, ordförande Motormännens lokalklubb Östergötland, som kräver att alla nya och importerade bilar ska förses med räddningskort.