För någon månad sedan kom det sista numret av Glöd, en tidning för äldre tonåringar finansierad av Statens folkhälsoinstitut. Tidningen var riktigt bra och var på många sätt en förebild för UngNT. Kunnig och viktig men avslappnad och lite småkaxig ibland. Glöd byggde också mycket på inskickat material, där flera av UngNT:s skribenter bidragit genom åren.
Men tyvärr finns inte pengarna, är det sagt.
I går kom nästa avskedsnummer i brevlådan. Röda Korsets ungdomsförbund har beslutat sig för att lägga ner sin tidning Megafon. Den har funnits sedan 1970 och fick 2002 priset som årets fackpresstidning i Sverige. I det sista numret har de valt ut sina bästa artiklar under 2000-talet och det är lätt att fastna. Många bra grejer med både ett internationellt och ett vardagligt perspektiv.
Även den tidningen hade sin målgrupp i de övre tonåren men i besparingens tidevarv beslutade sig ungdomsförbundets ledning att lägga ner, och i stället kommunicera med medlemmarna via nyhetsbrev och en intern community. De yngre medlemmarna får Kamratposten i stället och de äldre får tidningen Henry, Röda korsets huvudtidning i Sverige - en tidning med mycket mer skjorta och slips än shorts och sneakers, liksom.
Och visst är det så att läsningen förändras. Bloggar, forum, twitter, nyhetsbrev och vanliga sajter är inga dumma sätt att nå ut på, men det gäller att skiftet inte bara görs för att spara pengar. Jag menar, konkurrensen på internet är mördande och en ny sajt får liksom inte läsare utan en medveten satsning på bra innehåll och smart marknadsföring.
Jag tänker att även äldre tonåringar vill ha annat än underhållning och sminktips.
Jag tänker att även jag, som 28-åring, gärna läser smarta saker med ungdomlig prägel.
Jag tänker att två starka varumärken åkt i sopkorgen lite för lättvindigt.