Ministern hyllar länets planer

Näringsminister Mikael Damberg (S) ser en aning nervös ut när han spänner fast sig i sätet allra längst fram i första vagnen på Wildfire i Kolmårdens djurpark.

Drygt en minut tar åkturen med Wild fire. Näringsminister Mikael Damberg, Christer Fogelmarck och Camilla Egberth har just gjort den resan.

Drygt en minut tar åkturen med Wild fire. Näringsminister Mikael Damberg, Christer Fogelmarck och Camilla Egberth har just gjort den resan.

Foto: Hanna Petersson

Kolmården2018-05-16 22:05

Efter en dryg minuts åktur kliver ett uppspelt och uppenbart lättat statsråd av berg- och dalbanan. Wildfire utsågs nyligen till den bästa berg- och dalbanan i Europa och tredje bästa i hela världen av en grupp entusiaster som tagit till sin uppgift att provåka sig runt världen.

– Till dem hör inte jag, men jag åker i alla fall berg- och dalbana med barnen.

Mitt under lilla valrörelsen tackade Mikael Damberg ja till en inbjudan från partikollegan Eva Andersson att besöka Östergötland och länets växande besöksnäring. På onsdagen var det först ett besök i Motala där danska Lalandia vill etablera en vatten- och aktivitetspark med boende på närmare 300 000 kvadratmeter, därefter en tvåtimmars rundtur i Kolmårdens djurpark.

Eva Andersson är ordförande i Region Östergötlands fullmäktige och vice ordförande i regionutvecklingsnämnden.

– Regionen har en vision om att få besöksnäringen att växa och då krävs förutom bättre infrastruktur och fler bäddar ytterligare ett besöksmål i Kolmårdens storlek, menar Eva Andersson.

Så när Lalandia förklarade att de vill etablera sig i Motala föll pusselbiten på plats. Kolmårdens djurpark, Lalandia och Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby skulle kunna bli ett eldorado för småbarnsfamiljer.

Mikael Damberg ser satsningen som unik för Sverige och hela Skandinavien.

– Att på en så koncentrerad yta samla tre sådana besöksmål blir svårt att mäta sig med.

Mikael Damberg beskriver besöksnäringen som en basnäring, lika viktig för Sverige som industrin. Han vill arbeta för att locka fler turister från utlandet och skapa volym inom näringen.

– Då måste man också våga säga att det är de stora som ska satsas på, för det är de som kan skapa volym. Går det bra för dem så gynnar det de mindre företagen inom branschen. Det gäller bara att ha en strategisk samsyn.

Mikael Damberg har som näringsminister arbetat för en nationell strategi för besöksnäringen och skapat rundabordssamtal med representanter från hela Sverige. Något han fått beröm för från branschen.

– Problemet är att besöksnäringen är så rolig att den inte riktigt tas på allvar, det är som dataspel. Man ser inte vilken potential och vilka möjligheter till tillväxt som finns. Ta bara här i Kolmården där tusen personer anställs under säsongen. För många av dem är det första jobbet någonsin och vägen in på arbetsmarknaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!