Kläderna visar vem du är

- Det finns en massa grå människor som inte vågar sticka ut ur mängden, säger Jassa. Det sticker i ögonen på dem att någon vågar gå sin egen väg.

14 december 2004 04:00
Jassa Singh, svensk sikh, jobbar på Karolinska sjukhuset och bär turban på jobbet varje dag och möter många frågor men få glåpord.
- Har judarna klarat sig i 2 000 år så ska väl jag klara att visa vem jag är med mina kläder, säger Jassa.
Jassa Singh, gick arbetslös i tio år innan han fick anställning som undersköterska. I dag jobbar Jassa också som multireligiös guide inom nätverket Sveriges multireligiösa guider.
Jassa hette Mats innan han initierades som sikh 1988 och han erkänner att han var frestad att använda sitt svenska namn under sin långa period som arbetslös. När han fick sin fasta anställning berättade han hur en praktiserande sikh bör gå klädd och det var inga problem för arbetsledningen.
Förutom turbanen bär Jassa en liten dolk innanför arbetskläderna och ett par speciella underbyxor som liknar boxershorts. Han har en kam i håret under turbanen och ett speciellt armband.

<span class="mr">Inte så konstigt
</span>- Min farmor hade sjalett på huvudet när hon gick ut och laestadianerna har sjal över håret när de går i kyrkan, säger Jassa. Jag har turban, Hells Angels har skinnvästar och hiphoparna har yllemössor, det är inte konstigare än så.
Att det just är den muslimska slöjan som mött sådant motstånd i europeiska skolor tror Jassa beror på att det betraktas som så annorlunda. Fundamentalism och föråldrad kvinnosyn dras också ofta in i diskussionen.
I Frankrike görs nu den första juridiska prövningen av en avstängning av en elev som trotsat förbudet mot att bära religiös klädsel i skolan. Fallet rör inte en muslimsk kvinna utan en sikhisk man.
- Det finns en massa grå människor som inte vågar sticka ut ur mängden, säger Jassa. Det sticker i ögonen på dem att någon vågar gå sin egen väg.

<span class="mr">"Djupa tankar"
</span>Med en resväska full med religiösa kläder och attribut berättar han som multitreligiös guide om sin egen och de fem andra världsreligionerna; kristendomen, judendomen, islam, buddism och hinduism.
- Folk tänker ganska djupa tankar om Gud, säger Jassa. Svenskar är inte alls så sekulariserade som de själva tror. Många vill prata om reinkarnation, själens odödlighet och Gud.
Lisa Trovik arbetar på Sensus studieförbund och är samordnare för nätverket Sveriges multireligiösa guider.
Idén till nätverket kom ur arbetet med utställningen Gud har 99 namn som visades på Kulturhuset i Stockholm och som turnerat i landet i ett mindre format.
Arbetet med nätverket är ett samarbete med stiftelsen World Wide Wisdom och Görel Byström Janarv, som också var initiativtagare till utställningen Gud har 99 namn.

<span class="mr">Många likheter
</span>- Likheterna i hur de olika religionerna utövas är många fler än man kanske tror, säger Lisa Trovik. Alla utom judarna har radband. Många ber på knä och gör liknande rörelser med händerna när de ber. Och att täcka huvudet gör man av respekt för Gud med en judisk kippa såväl som med en sikhisk turban eller en muslimsk slöja.
Det finns 200 multireligiösa guider i tiotalet svenska städer och fler är under utbildning. Guiderna är såväl troende som sekulariserade medlemmar av de olika världsreligionerna och har alla lovat att tala väl om andras religioner och att visa varandras helgedomar.
Under hösten har en rektor i Stockholm reagerat över elevernas klädstil och väckt debatt i massmedia om utmanande kläder; vad har de vuxna för rätt att bestämma över barns och ungdomars klädval, får man ha vilka kläder som helst i skolan?
Nunnor får inte bära sina dok i tyska skolor enligt ett beslut i den tyska högsta domstolen i augusti. Det är en följd av att man inte vill se muslimska flickor i slöja i skolan.
- Jag förstår inte varför man skriar så högt om slöjorna, säger Lisa Trovik. Visst finns det flickor som är tvingade att bära slöja av sina föräldrar och det tycker jag personligen är oacceptabelt. Men det är också viktigt att fokusera på dem som gör det frivilligt, för att uttrycka sin religiösa identitet.

<span class="mr">Allt utom rött
</span>Jassa anpassar sina turbaner till färgerna på sina övriga kläder och klär sig i alla färger utom rött som av tradition inte bärs av sikher.
- I Indien bär sikher ofta gröna turbaner trots att grönt egentligen är islams färg, säger Jassa. Man anpassar sig efter det land man lever i och hur man lever i sin vardag. Jag har mitt långa skägg uppbundet till exempel. Nått annat fungerar inte inom vården.
Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!