Redan ner mot Finspång var det en lång kö av stora amerikanare och andra bilar, alla på väg till Motordagen i Igelfors. I det lilla samhället fylldes varenda vrå med bilar. På genomfarten trängdes plåtschabraken med gående.
Det är mest män bakom ratten under Motordagen i Igelfors men bas för det hela är Åsa Aldén, här tillsammans med grillmästarna Ronny Ehsleben och Tommy Brakel.
Foto: Börje Gavér
Anette och Lasse kom från Rejmyre. Nu satt de själva, men räknade med att det skulle dyka upp gamla bekanta.
– Vi kan vara ett trettiotal som samlas, säger Lasse Lundblad.
Bilintresset delar de, även om det är Lasse som står för mekandet.
– Men hon tycker om att åka med, säger Lasse.
Veine Andersson kom från Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar kom med en Case R från 1938. Anders Nilsson kollar intresserat.
Foto: Börje Gavér
Jo det fanns en del kvinnor med egna bilar. Ann Marie Skogsmo kom från Strängnäs i sin Volvo C70 modell 2008.
Foto: Börje Gavér
– Vi ger oss ut så fort det är tillräckligt vackert på våren, och sedan håller vi på till fram i september, berättar Anette Lundblad.
Monica Lindberg från Grytgöl lotsar sig fram bland veteranbilarna i sin ganska nya Mercedes Cab från 2001.
Foto: Börje Gavér
På väg mot Igelfors. Det var en lång kö av amerikanska "vrålåk" och en del andra på vägen mot det lilla samhället.
Foto: Börje Gavér
Till Igelfors kom de i en vacker Impala Cab, -65, men hemma i garaget står ytterligare fyra veteranbilar. Intresset har Lasse haft hela livet, men att bli pensionär underlättade.
– Det här är ju bilar man växt upp med under 1950- och 60-talet, säger han.
Fika framför en Volvo Amazon -68. Från vänster Mats Larsson, Jonas Larsson, Carina Johansson och Anders Eriksson, alla Vingåker. Men bilen tillhörde Josefin Frank.
Foto: Börje Gavér
Första parkett på Motordagen. Där hittar vi Anders och Jonny Törngren från Motala, Paul Adamsson och Berit Olander, Norrköping.
Foto: Börje Gavér
Linus Thollander, Vingåker och Kim Röd, Julita i var sin radiobil, den gröna från 1926 och den röda från 1970-talet.
Foto: Börje Gavér
Det är mycket män bakom rattarna under Motordagen, men bas för det hela är en kvinna, Åsa Aldén i Regna Igelfors bygderåd.
Kan bilar liknas vid smycken? På Motordagen i Igelfors blir man övertygad om det.
Foto: Börje Gavér
Motorstopp mitt i rusningstrafiken. Det kan hända den bästa.
Foto: Börje Gavér
Mikael Karlsson kom från Finspång med sin Vespa Popolino -67, som han fick igång efter att den stått orörd i 25-30 år i en lada.
Foto: Börje Gavér
– Vi är två tjejer som är ansvariga, men det är massor med grupper igång, säkert 40 till 50 personer, säger hon.
Bilar och gående trängdes i vänlig anda på Igelfors genomfart.
Foto: Börje Gavér
Så enkelt det kunde vara förr att få en bil att rulla. Inga datorer här inte.
Foto: Börje Gavér
Samtidigt som Motordagen arrangeras pågår Igelfors marknad som arrangeras av Igelfors IF. Marknadsstånd och bilar trängs om utrymme och publik.
Stora stjärtfenor får det gärna vara. I Fleetwooden 60 Special från 1958 sitter Håkan Axelsson och Carina Steen, Norrköping.
Foto: Börje Gavér
Någon exakt publiksiffra finns inte, men man brukar räkna med mellan 2000 och 3000 besökare och mellan 200 och 300 fordon.