Det är en annorlunda skoldag denna fredag. Grindarna till bruksområdet står öppna, och eleverna får för ovanlighetens skull komma in på området som annars brukar vara slutet. Miljöprojekt Gusum håller andan. I veckan beviljades en vattendom, och inom kort kommer maskinerna åter till området för att ta itu med den sista etappen då Gusumsån ska ledas om och grävas ur.
Denna dag passar företrädare från Valdemarsviks kommun på att visa upp bruksområdet för eleverna vid Gusums skola.
– Vi vill veta hur ni vill att platsen ska se ut när saneringen är klar. Om tio dagar kommer jag till era klassrum och då ska ni få rita ned och ta fram allt ni har i huvudet, säger Mohamad Al-Hindi, planarkitekt på Valdemarsviks kommun.
Under en halvtimme vallar han skolklasserna runt på området, visar dem hur det ser ut, var ån löper och försöker uppmuntra idéerna att rinna till. Och jodå, det gör de.
– Där borta vid gräset där skulle man kunna ha..., viskar en flicka innan hon blir hyschad av sina kompisar att vara tyst.
Intresserat lyssnar barnen till ett komprimerat föredrag där kultursakkunnige Hannes Carlsson berättar om Gusums Bruks månghundraåriga historia. Efter genomförd rundvandring avslutar man dagens träff med en frukt och dricka innan marschen inleds tillbaka till skolan.
Vad kommer att hända nu?
– Nu ska jag åka till klassrummen om några veckor, och låta barnen rita ned sina idéer, och dem kommer jag att använda mig av när jag ritar planförslaget på hur området kan se ut, säger Mohamad Al-Hindi.
Han menar att området har alla möjligheter att förändras till vad invånarna än vill. Sin egen vision för området har han dock svårt att dela med sig av.
– Nej, jag tänker mest att det borde bli en mötesplats för invånarna i Gusum. En plats där nostalgi och framtid möts. Sen är ju självklart den ekonomiska aspekten väldigt viktig, det hänger ju på hur mycket pengar politikerna är villiga att satsa.
Mohamad Al-Hindi menar att just barn har mycket att bidra med vid framtagande av planritningar för en offentlig plats.
– Man hittar alltid något att inspireras av utifrån deras idéer. Barn har en helt annan fantasi än vi vuxna har.