Strax efter lunch på måndagen kom larmet.Een kylcontainer brann på bildäck på fartyget Stena Scandica, strax söder om Gotska Sandön.
Vinschoperatören John Jonsson, som arbetar på en av Sjöfartsverkets helikoptrar, befinner sig just nu i beredskap på Gotska Sandön där man inväntar vidare direktiv.
– När vi åkte mot fartyget visste vi att det var en brand ombord men att den var någorlunda under kontroll, säger han.
Han berättar att branden ombord varit så allvarlig att styrautomatiken blivit utslagen och att Stena Scandica nu ligger för ankar utanför Gotska Sandön.
– M/S Visby och ett mindre fartyg är just nu på plats, även fler mindre båtar är på väg. Men problemet är att det är ett högt fartyg och kraftig sjö där ute. Blir det en evakuering så kommer det med största sannolikhet ske via helikopter, säger han.
John Jonsson förklarar att Norrtäljehelikoptern också är på väg och att de båda kommer ligga i beredskap på Gotska Sandön om något skulle hända akut, eller att Stena Scandica ska evakueras.
Hur är känslan när man flyger mot en brinnande båt?
– Det är det här vi tränar och jobbar för. Hjärnan sätter direkt igång att fundera ut hur man ska göra arbetet så smidigt som möjligt och för att inte skrämma upp någon i onödan.
Ytterligare en aspekt som John Jonsson lyfter som ett orosmoln är att mörkret kommer. Vidare är ett regn- och åskoväder på väg upp söderifrån mot fartyget.
– Det kan ställa till det rätt mycket. Men det är ett stort beslut att ta i fråga om evakuering. Det är det vi går och väntar på nu eller om man tror att man kan få igång fartyget igen, säger han.