– Det är stora pengar, men då har vi också kajer som stoppar i närmare 80 år om vi sköter underhållet och ser till att göra regelbundna besiktningar framöver, säger Mikael Jonsson, gatu- och fastighetschef i Valdemarsviks kommun.
Det omfattande inspektionsarbetet under och över vattenytan genomfördes förra året. Rapporten visar att livslängden för betongkonstruktionerna i princip redan är förbrukad på grund av nedbrytningsprocesser. Eventuellt kan reparationsåtgärder som pågjutning och ersättning av skadad betong göra att kajerna klarar mellan 10–20 år till. "Men under tiden har sannolikt nya skador uppkommit på andra delar", skriver Structor Bro och Anläggning i åtgärdsförslaget till kommunen. Enligt Mikael Jonsson kostar enbart de allra nödvändigaste förstärkningarna runt 13–14 miljoner kronor.
– Då handlar det om delrenoveringar och akutlösningar som håller i maximalt 20 år. Fördelen är kortare byggtid och lägre kostnad. Å andra sidan får du inte helheten med "brandkårsutryckningar", samtidigt som det ändå handlar om många miljoner kronor. Personligen anser jag att vi utnyttjar skattepengarna bäst genom att göra ett rejält arbete med en gång.
Störst skador finns på de betongdelar i vattenlinjen som uppkommit genom nötning av vågor och is och rost på armering. Kajerna som berörs i Fyrudden och Valdemarsvik är uppförda under en period från början av 1930-talet och fram till mitten av 1970-talet.
Skadebilden innebär att belastningen på aktuella kajer är begränsad. I Fyrudden är det enbart tillåtet att köra personbil och lätt lastbil på vissa kajer. På Odalkajen och hamnen i Fyrudden är det sedan i våras inte tillåtet att sjösätta båtar över kaj.
– Det finns inga hinder att lägga till med båt, men däremot är vi försiktiga med tyngre fordon på kajerna. Det är inte alldeles lätt att veta hur mycket skadade konstruktioner tål. Nu har vi en gräns som vi är trygga med, utvecklar Jonsson.
Hans förslag är att reparationsarbetena ska kunna komma att påbörjas 2021 för att vara avklarade i slutet av 2023.
– Valdemarsvik kommuns ekonomi är nu under genomlysning och det är möjligt att man i budgetarbetet tvingas skjuta på åtgärderna något eller några år. Jag förordar en långsiktig lösning som håller en generation. Fyrudden är en liten knutpunkt för turismen och boende i skärgården. För kommunen är det viktigt att den här servicen finns kvar, säger Mikael Jonsson.