Sektorerna vård och omsorg och social omsorg i Finspångs kommun arbetar med att ha digitalisering som en naturlig del av samhällsutvecklingen.
Med hjälp av en e-learningplattform ska det kontrolleras om de anställda har rätt kompetens för jobben de utför.
– Cheferna får en tydlig överblick och kontroll på personalens utbildningar, men även vilka utbildningar som det behöver kompletteras med. Det är värdefullt vid rekrytering och planering. Det kommer inledningsvis användas inom vård och omsorg och social omsorg, men det kan bli så att hela kommunen använder det framöver, säger kommunalrådet Ulrika Jeansson (S).
Hon påpekar att det finns många fördelar med att utbildningar som i dagsläget ges fysiskt i stället kan ges via e-learning och bli mer flexibla.
– Det gör att vi sparar resurser för chefer, utbildare och administrativ personal och får ett minskat behov av vikarier. Nattpersonal kan till exempel gå utbildningar under nattetid. Det är ett steg för att få ner våra vikariekostnader, säger Ulrika Jeansson.
Totalt satsas 250 000 kronor under nästa år, varav 120 000 kronor är licenskostnader för cirka tusen medarbetare i sektorerna vård och omsorg samt social omsorg.
– Det handlar om att våga testa. Det är viktigt att få in fler digitaliseringslösningar i kommunen. Det pågår en ständig utveckling inom det här området och det gäller att vi hänger med, konstaterar miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson (C).