Poliserna vill synas mer i sociala medier

Polisen vill synas mer i sociala medier. "Det är ett bra sätt att visa vad vi gör i vardagen", säger Rickard Fahlén.

De fyra områdespoliserna i Finspång, Pernilla Isaksson, Pär Ottosson, Rickard Fahlén och Magnus Håkansson tycker alla att det är bra för polisen att synas i sociala medier.

De fyra områdespoliserna i Finspång, Pernilla Isaksson, Pär Ottosson, Rickard Fahlén och Magnus Håkansson tycker alla att det är bra för polisen att synas i sociala medier.

Foto: Mikael Grip

Finspångs kommun2019-10-30 21:00

Att synas och verka i sociala medier är i dag inget konstigt. De flesta finns där, så även polisen i Finspång. 

– När Sofie Karlsson, som gjorde ett jättebra jobb med sociala medier, flyttade till Norrköping fick vi ta över stafettpinnen, berättar Rickard Fahlén, en av fyra områdespoliser i Finspång.

Med sig har han kollegorna Pernilla Isaksson, Magnus Håkansson och Pär Ottosson. Det är Magnus och Rickard som mest lägger ut inlägg på Facebook och Instagram. 

– Det är bra att finnas i sociala medier, så att folk ser vad polisen gör i vardagen och inte bara lägger märke till oss när det är skarpt läge. Det gäller också att ha koll på de kommentarer som kommer in. Ibland måste vi rensa i kommentarsfälten och då är det bra att vara två, förklarar Rickard.

Målsättningen är att lägga ut ett inlägg i veckan. I skrivande stund har polisen i Finspång 5 235 följare på Facebook och 2 606 på Instagram. Det är ofta många likes på inläggen. Det första inlägget Rickard gjorde på Facebook den 11 september har 1 100 likes och över 100 kommentarer.

– Vi når ut till många på ett enkelt sätt. Det är en viktig del av vårt arbete att bygga broar och sociala medier är ett bra verktyg. Ibland bjuder vi på oss själva och lägger ut något mer humoristiskt inlägg, säger Magnus.

Får ni in några tips via sociala medier?

– Nej, inte på det sättet. Men däremot kan det säkert vara lättare för folk att stoppa oss på gatan och komma med tips om de har sett oss i sociala medier, säger Rickard.

Gör ni någon skillnad på var ni väljer att publicera olika inlägg?

– På Instagram handlar det mer om sådant som händer just nu och på Facebook kan det handla om mer förebyggande råd, som till exempel att "nu är det halt, det är dags att fundera på vinterdäck",  berättar Rickard.

– Sedan måste vi använda sunt förnuft när det gäller vad vi kan lägga ut. Det handlar om basicgrejer och vi har gått en utbildning och lärt oss vad som är lämpligt och inte, poängterar Magnus. 

Pernilla, Magnus och Rickard bor och jobbar i Finspång, medan Pär bor i Norrköping.

– Det finns både för- och nackdelar med att bo och jobba på samma ort. Men personkännedomen är guld värd och fördelarna väger över. Jag tror det är lättare för folk att komma fram när man är ett mer känt ansikte än vad som skulle vara fallet i en större stad, berättar Pernilla. 

"Vi når ut till många på ett enkelt sätt", säger Magnus Håkansson om sociala medier.
"Vi når ut till många på ett enkelt sätt", säger Magnus Håkansson om sociala medier.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!