Nu har Bergska blivit en FN-skola

Globala frågor i fokus i lärandet. På FN-dagen invigdes att Bergska gymnasiet har blivit FN-skola.

Miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson klippte invigningsbandet under överinseende av Bergskas rektor Tangra Brussander.

Miljö- och samhällsbyggnadsrådet Hugo Andersson klippte invigningsbandet under överinseende av Bergskas rektor Tangra Brussander.

Foto: Magnus Johansson

Finspångs kommun2019-10-24 14:30

Under torsdagen invigdes att Bergska i Finspång klassas som FN-certifierad skola.

Skolans rektor Tangra Brussander och Hugo Andersson (C), miljö- och samhällsbyggnadsråd i Finspångs kommun, invigningstalade i Bildningen.

– Vi ville ha invigningen på FN-dagen. Roligt att vi har blivit en FN-certifierad skola, det är så viktigt att sätta fokus på de här frågorna. Det handlar om vår framtid. Det är inget som bara kan göras på FN-nivå, utan alla måste bidra. Det här kommer berika undervisningen och skapa en bättre värld, säger Tangra Brussander.

Hugo Andersson tycker att det är ett betydelsefullt steg som skolan tar och som kan kopplas till kommunens strategiska plan – vilken i sin tur bygger på FN:s hållbarhetsmål.

– Vad kan Finspång göra för att vi ska nå målen? En FN-skola är ett bra initiativ och ett sätt att locka hit elever. Jag har jobbat mycket internationellt och det har berikat mitt liv, betonar Hugo Andersson.

Annika Andrén, ansvarig för FN-arbetet på skolan, lyfter fram att de globala målen ska kopplas till undervisningen.

– Det gör att det blir en röd tråd under de tre åren som eleverna går här. Det går att koppla både till skola och verklighet, säger hon.

Genom ett EU-finansierat så kallat "Erasmus+"-projekt har Bergska utbyte med skolor i Norge och Tyskland.

– Dessutom arrangerar FN ett stort FN-rollspel i Falun, där vi kommer medverka, berättar Annika Andrén.

Balkis Suleiman, i årskurs 3 på samhällsprogrammet, är med i FN:s elevförening.

– Vi kommer att få en bättre uppfattning om vad målen innebär. Jag väljer att göra miljömedvetna val. Jag åker ofta till Göteborg och väljer då tåget före bilen. I vårt gymnasiearbete ska vi till exempel undersöka kommunfullmäktige, hur man ska locka fler till politiken, säger Balkis Suleiman.

De globala målen är enligt FN den mest ambitiösa agendan för hållbar utveckling som världens länder någonsin har antagit. Målen finns till för att uppnå följande saker till år 2030: Avskaffa extrem fattigdom, minska ojämlikheter och orättvisor i världen, att främja fred och rättvisa och att lösa klimatkrisen.

– Inledningsvis har vi valt ut tre globala mål som vi fokuserar på: God utbildning för alla, jämställdhet och hållbar konsumtion och produktion, säger Tangra Brussander.

Totalt finns det cirka 40 FN-skolor i landet. Många av skolorna arrangerar FN-rollspel med teman som aktuella konflikter, mänskliga rättigheter, klimat och Agenda 2030.

Annika Andrén, ansvarig för FN-arbetet på skolan, och Balkis Suleiman, i FN-elevföreningen, ser positivt på att Bergska blivit FN-skola.
Annika Andrén, ansvarig för FN-arbetet på skolan, och Balkis Suleiman, i FN-elevföreningen, ser positivt på att Bergska blivit FN-skola.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!