Höstlöven far iväg i en virvlande hastighet när Jörgen Söderberg blåser med lövblåsen. Hustrun Anna krattar ihop löven i en hög. I år firar i första hand Jörgen tioårsjubileum med företaget Fastighetsskötarna.
– Jag har varit med på heltid sedan december 2018. Det har varit riktigt skönt att komma ut och arbeta med kroppen, säger Anna, som i många år drev Alléhotellet.
Att paret nu i stället jobbar tillsammas i samma företag grundar sig på att det helt enkelt blev för mycket med två företag, två småbarn och villa med renoveringsbehov.
– Det gick inte att ha det så i längden. I samband med att jag kände mig färdig med hotellet valde vi att satsa helhjärtat på företaget. I stället för att dra åt två håll kan vi nu hjälpa varandra.
Nu jobbar ni istället tight ihop och har fortfarande småbarn?
– Eftersom vi valt att leva ihop, är livet vi har nu perfekt. Dessutom har vi så mycket att göra att vi inte ses hela tiden på jobbet. Det är ofta vi är ute på olika uppdrag, säger Anna.
– Att vi båda drivit företag är en klar fördel, då har vi den respekten för varandra när något måste göras i företaget, säger Jörgen.
Jörgen arbetade tidigare som anställd på ett företag i Finspång, men hade hela tiden en dröm att starta något eget.
– Jag gick skift och hade ibland ledigt i tio dagar, då passade jag på att dra igång mitt företag i liten skala. Sedan blev det mer och mer, till slut var jag tvungen att välja. Eftersom jag hade en vanlig lön riskerade jag inte så mycket utan kunde starta företaget i lugn och ro innan jag sa upp mig.
En viss oro för hur det skulle gå fanns ändå.
– Så var det. Men så fort jag hade bestämt mig och körde fullt med företaget försvann den oron. Det var kul från dag ett. Sedan finns det alltid mycket att göra och det är inget "7–16-jobb" det handlar om. Till exempel har vi dygnet-runt-jour på helgerna om något skulle hända, säger Jörgen.
Måste ni vara hemma hela tiden?
– Ja, eller betala någon som finns tillgänglig och har rätt kompetens.
De första åren handlade det om trädgårdsskötsel och stenläggning hos privatpersoner. Med tiden blev det mer och mer jobb med fastighetsskötsel åt bostadsrättsföreningar.
– Nu har vi fem bostadsrättsföreningar och några hyresfastigheter, där vi har hand om fastighetsskötseln. Totalt sköter vi cirka 400 lägenheter. Det handlar om skötsel i lägenheterna och om det ska göras något större i fastigheterna, både planerat och oplanerat. Plus gräsklippning, snöröjning och mycket annat.
Hur gjorde du i början för att vinna över kunder till ditt företag?
– Det handlade om att besöka styrelser i bostadsrättsföreningar och berätta vad vi kunde erbjuda. Att jobba i nära samarbete med styrelsen tycker vi är viktigt, i en av våra föreningar sitter vi med på styrelsemöten en gång per månad, berättar Jörgen.
Jörgen och Anna har rejält med arbete och ska snart nyanställa personal för att klara av sina åtaganden. En person kommer anställas i familjeföretaget på halvtid redan den här veckan och ytterligare en person anställs efter nyår.
– Att låta kunder vänta är inte bra, det vill vi komma ifrån och det är därför vi anställer, förklarar Anna.
– För mig är det jobbigt att släppa kontrollbehovet. Men jag förstår också att det inte går att göra allting själv. Jag är övertygad om att det kommer att bli riktigt bra när vi utökar personalstyrkan och får struktur på det, säger Jörgen.