För första gången har en bibliotekspedagog anställts i Finspångs kommun med uppgift att utveckla skolbiblioteken i kommunen. I september började Ulrika Eriksson sin anställning och hon kommer att fortsätta arbeta med projektet fram till 2021.
– Enligt skollagen ska alla skolor ha ett skolbibliotek. Väldigt många kommuner i Sverige, inte bara Finspång, uppfyller inte det här kravet än. Min uppgift är att jobba med skolbiblioteken för att se till att vi går mot det målet. Alla elever ska ha tillgång till ett fungerande skolbibliotek.
Under de två månader Ulrika Eriksson arbetat som bibliotekspedagog har hon gjort en nulägesanalys av hur situationen för skolbiblioteken ser ut.
– Det är för att få en överblick. Jag kollar vilka skolor vi ska jobba med först och vilka behov som finns. Det finns absolut ett behov av att arbeta vidare och fortsätta utveckla dem, men jag tycker att det finns goda förutsättningar.
Tidigare har Ulrika Eriksson arbetat med detta i Halmstad och hon valde därför att söka tjänsten i Finspång.
– Uppdragen är liknande och för mig är det en möjlighet att arbeta med något jag verkligen engagerar mig i igen.
Ulrika Eriksson tror inte att hon efter två års tid kommer att ha kunnat ordnat allt på alla skolor, men att hon kommer att ha kunnat uppfylla tre mål.
– Det första är att göra en nulägesanalys av hur det ser ut på skolorna just nu. Sedan handlar det om att komma ut på skolor och se hur verksamheten med biblioteken fungerar och hur vi kan utveckla dem. Det tredje innebär att när projektet är slut, så ska vi ha samlat den kompetens och erfarenhet vi har, så att skolorna själva kan fortsätta jobba vidare även efter projektet.
Av de grundskolor som finns i kommunen förklarar Ulrika Eriksson att det finns en stor skillnad mellan biblioteken.
– Det finns stora skillnader i förutsättningar. Vi måste se var alla är och hur vi ska göra skolorna mer likvärdiga.
Om två år, vad tror du att ni har uppnått då?
– Jag hoppas att vi kan komma långt inom realistiska gränser. Jag tror inte att vi kan bli färdiga på två år, men jag tror inte heller att man blir färdig någon gång när det handlar om utveckling. Däremot tror jag att vi kommer kunna identifiera vad skolorna behöver fokusera på. Oavsett vilken skola man går på ska alla elever ha jämförbara förutsättningar.